Δικαίωμα γάμου διεκδικούν πρόσφυγες που ερωτεύονται στην Ελλάδα


AP Photo/Petros Karadjias.
ΑΘΗΝΑ. (Γραφείο Εθνικού Κήρυκα – «ΑΜΠΕ»). Είναι νέοι, βρίσκονται πολύ καιρό στην Ελλάδα και αναπόφευκτα… ερωτεύονται αλλά, λόγω γραφειοκρατικών κωλυμάτων, δεν μπορούν να επισημοποιήσουν τη σχέση τους.
Ερωτικές σχέσεις δημιουργούν μεταξύ τους, λόγω της μακροχρόνιας παραμονής τους στην Ελλάδα, νεαροί πρόσφυγες διαφόρων εθνικοτήτων, οι οποίοι όμως δεν μπορούν στη συνέχεια να παντρευτούν, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν τα ζευγάρια να χωριστούν κατά τη διαδικασία μετεγκατάστασης σε άλλη χώρα.

Το δικαίωμά τους να παντρεύονται διεκδικούν πρόσφυγες, οι οποίοι δεν μπορούν να τελέσουν γάμο αφού οι υπηρεσίες των Δήμων ζητούν πιστοποιητικό αγαμίας και πιστοποιητικό γέννησης από τη χώρα καταγωγής τους, δικαιολογητικά όμως τα οποία αδυνατούν να προσκομίσουν οι ενδιαφερόμενοι εξαιτίας της διάρρηξης των σχέσεών τους με τη χώρα καταγωγής τους.
«H ‘Αρσις’ στο πλαίσιο της υποστήριξης των προσφύγων μέσω των προγραμμάτων της και της παρέμβασής της σε 12 κέντρα φιλοξενίας προσφύγων, έχει αντιμετωπίσει πολυάριθμες τέτοιες περιπτώσεις προσφύγων, προκαταγεγραμμένων και αιτούντων άσυλο». λέει στο «ΑΜΠΕ» η νομικός σύμβουλος της ‘Αρσις’, Γιούλα Χατζηδημητρίου.
Οπως εξηγεί, οι πρόσφυγες, εκτός από πολιτικό γάμο δεν μπορούν να συνάψουν ούτε σύμφωνο συμβίωσης εξαιτίας της άρνησης των συμβολαιογράφων επειδή δεν εμπίπτει στις επιτρεπτές συμβολαιογραφικές πράξεις που μπορούν να καταρτιστούν από τους αιτούντες άσυλο. «Επιπλέον», συνεχίζει, «δεν μπορούν να προχωρήσουν ούτε και σε θρησκευτικό γάμο γιατί οι αναγνωρισμένες, από την ελληνική πολιτεία μουφτείες, τελούν γάμο μόνο μεταξύ Ελλήνων μουσουλμάνων».
Πάντως, σύμφωνα με την κ. Χατζηδημητρίου, όταν οι υποθέσεις αυτές φτάνουν στα δικαστήρια, οι ενάγοντες δικαιώνονται καθώς έχουν ήδη κρίνει, ότι στις περιπτώσεις αυτές αρκεί η υπεύθυνη δήλωση των ενδιαφερομένων ως προς την αγαμία και ως προς το πιστοποιητικό γέννησής τους. Παράλληλα, υπάρχει και σχετικό πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη για την καταπάτηση θεμελιωδών δικαιωμάτων για το ζήτημα αυτό.
«Μέχρι όμως να φτάσουν στα δικαστήρια οι υποθέσεις, περνάει αρκετός καιρός και οι πρόσφυγες μπορεί ήδη να έχουν φύγει», προσθέτει η κ. Χατζηδημητρίου.
Η «Αρσις» έχει αποστείλει σχετικά έγγραφα προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τον Συμβολαιογραφικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, αλλά και το υπουργείο Εσωτερικών προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα που έχει ανακύψει.
«Πρόκειται για μείζον θέμα που αφορά πολλούς πρόσφυγες οι οποίοι διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα και αδυνατούν να νομιμοποιήσουν τις δημιουργηθείσες οικογενειακές τους σχέσεις, με δυσμενείς συνέπειες και ως προς τα τέκνα που μπορούν να προκύψουν από την ένωση αυτή, αλλά και ως στην πορεία του αιτήματός τους για μετεγκατάσταση, καθώς δεν αντιμετωπίζονται ως οικογένεια από το ελληνικό και τα λοιπά ευρωπαϊκά κράτη διακινδυνεύοντας να μετεγκατασταθούν σε διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες», διευκρινίζει η κ. Χατζηδημητρίου.
Ο Μοχάμεντ και η Αΐσα
Στην προσφυγιά γνωρίστηκαν ο Μοχάμεντ και η Αΐσα, δύο νέοι από τη Συρία που συναντήθηκαν σε χώρο φιλοξενίας στην Κοζάνη. Μόνος του ταξίδευε ο Μοχάμεντ, με τα 4 αδέρφια και τη μητέρα της η Αΐσα, όταν φιλοξενήθηκαν στην Κοζάνη επί ενάμιση μήνα, χρόνος που ήταν αρκετός για να φουντώσει ο έρωτας.
«Δεν έχουμε χρόνο για δισταγμούς, η ζωή μας πλέον είναι πολύ γρήγορη», λέει στο «ΑΜΠΕ» ο 26χρονος Μοχάμεντ, ο οποίος τέλεσε παραδοσιακό γάμο με την αγαπημένη του στην Κοζάνη και, στη συνέχεια, το ζευγάρι μαζί με την οικογένεια της νύφης, μεταφέρθηκαν στο κέντρο φιλοξενίας του Ωραιοκάστρου και από εκεί, σε μισθωμένο από την Υπατη Αρμοστεία διαμέρισμα, μέσω προγράμματος που υλοποιείται από την «Αρσις».
Οι δύο νέοι όμως, αν και θέλουν να νομιμοποιήσουν τον γάμο τους, δεν μπορούν και φοβούνται ότι κατά τη διαδικασία της μετεγκατάστασης, θα χωριστούν επειδή δεν υπάρχουν τα επίσημα έγγραφα που να πιστοποιούν την ένωσή τους.
«Εχουμε ανεπίσημα ‘ενώσει’ τους φακέλους μας για να περάσουμε μαζί τη συνέντευξη στην Υπηρεσία Ασύλου, στις 13 Ιανουαρίου, αλλά δεν ξέρουμε αν θα αντιμετωπιστούμε ως νόμιμο ζεύγος» κατέληξε, γεμάτος αγωνία, ο Μοχάμεντ.