Οργή Βαρώτσου για την μεταφορά του Δρομέα στα Σκόπια: Αυτό προσβάλλει όλη την δική μου υπόσταση.


Για τον σάλο που έχει δημιουργηθεί με την ιδέα της υπουργού Πολιτισμού, Μυρσίνης Ζορμπά να μεταφερθεί το εμβληματικό γλυπτό του Δρομέα απέναντι από το Χίλτον, στα Σκόπια, ο δημιουργός του, γλύπτης, Κώστας Βαρώτσος.

Μιλώντας στον ΣΚΑΙ ο κ. Βαρώτσος είπε: «Κατ’ αρχήν θα ήθελα να καθησυχάσω τον κόσμο ότι ο δρομέας δεν θα πάει πουθενά. Θα μείνει εκεί. Έχω τα πνευματικά δικαιώματα του έργου ακόμα. Με κάλεσε στο υπουργείο για να μου μεταφέρει την ιδέα που έχει πέσει από την ίδια και άλλους ανθρώπους. Να μεταφέρουμε τον δρομέα στα Σκόπια και να φέρουμε ένα άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου».
Στο ερώτημα τι απάντησε ο κ. Βαρώτσος και αν υπήρχαν μάρτυρες στην κουβέντα τους είπε: «Της είπα ότι «μένω εμβρόντητος κυρία υπουργέ». Συζητήσαμε κάποια άλλα θέματα του χώρου. Δεν ήταν άλλος παρών στην συζήτηση. Όμως, αυτό που με σοκάρει είναι ότι αμφισβητήθηκε αν πήγα ή όχι. Ευτυχώς που ήταν εκεί πριν από μένα τα παιδιά που θα πάνε στην Μπιενάλε της Βενετίας».
Στο ερώτημα πως εξηγεί την διάψευση από την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, είπε: «Έχω πέσει από τα σύννεφα γιατί όπως καταλαβαίνετε δεν μπορώ να το εξηγήσω. Με ξέρει πολύς κόσμος και ξέρουν ότι δεν είμαι τρελός. Αυτό προσβάλλει όλη την δική μου υπόσταση. Είναι ψέμα. Δεν υπάρχει χειρότερος τρόπος να το μαζέψει, γιατί εγώ είμαι εν ζωή. Αυτό το πράγμα δεν το ξεριζώνεις από εκεί για να το πας δώρο. Είναι σαν το κειμήλιο του παππού και της γιαγιάς. Εγώ δεν θα έδινα ποτέ τέτοια άδεια. Έχω συνείδηση της σημασίας των τοποσήμων. Καλλιτεχνικά αυτό είναι ένα πράγμα που είναι έμβλημα πως να το πω».
Ο Κώστας Βαρώτσος κλείνοντας είπε: «Έμεινα εμβρόντητος δυο φορές. Έμεινα εμβρόντητος με την πρόταση και μετά έμεινα εμβρόντητος με την διάψευση. Ρώτησα ποιοι είναι οι άλλοι που είχαν την ιδέα εκτός από την ίδια και μου είπε: «δεν μπορώ να σας πω». Έχω σοκαριστεί πολύ είμαι πολύ στενοχωρημένος. Εγώ προσπαθώ να κάνω τον καλλιτέχνη. Δεν είμαι πολιτικός».
Η ιστορία του Δρομέα
Ο «Δρομέας», δημιουργήθηκε τον Αύγουστο του 1988 στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής δράσης «Δρώμενα» που οργάνωνε ο δήμος Αθηναίων επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ και αντιδημαρχίας πολιτισμού Σταύρου Ξαρχάκου. Το γλυπτό, από γυαλί και σίδερο, σχεδιάστηκε αρχικά με πρόθεση να τοποθετηθεί, όπως και τα έργα των υπόλοιπων καλλιτεχνών που συμμετείχαν στη συγκεκριμένη δράση, σε επιλεγμένα σημεία της πόλης και να παραμείνει εκεί περίπου για ένα μήνα, δηλαδή όσο θα διαρκούσαν τα «Δρώμενα».
Ο «Δρομέας», έχοντας κατασκευαστεί για να παραμείνει λίγο διάστημα στην Ομόνοια, δεν είχε δομηθεί με τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να διαρκέσει στο χρόνο. Μετά από κάποια χρόνια, άρχισαν να παρουσιάζονται τα πρώτα προβλήματα στη στατικότητα και σταθερότητα της φόρμας του. Τότε, κάποιοι αποφάσισαν ελαφρά τη καρδία την κατεδάφισή του. Ευτυχώς αυτό δεν έγινε και αποφασίστηκε η προσωρινή μεταφορά του στην Πλατεία της Μεγάλης του Γένους Σχολής. Το έργο επανασχεδιάστηκε, μελετήθηκε στατικά και μεταφέρθηκε τον Μάιο του 1994 στη σημερινή του θέση, επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον και την Εθνική Πινακοθήκη.


crashonline.gr/