Δεν αναγνωρίζουν με νέο νόμο ναούς και μονές ως ιερούς χώρους στην Αλβανία...

Δεν αναγνωρίζουν με νέο νόμο ναούς και μονές ως ιερούς χώρους σε νόμο περί  πολιτιστικών μνημείων στην Αλβανία (ήδη πέρασε και με τη συγκατάθεση της αντιπολίτευσης απ’ την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής και προωθείται με εσπευσμένες διαδικασίες, αλήθεια γιατί (;), στην ολομέλεια της Βουλής). Με ισοπεδωτικό πνεύμα και χωρίς να προηγηθεί διάλογος με τους ενδιαφερόμενους φορείς, δεν προβλέπει ειδικές κατηγορίες πολιτιστικής κληρονομιάς. Έτσι,  οι ιεροί χώροι και τα αντικείμενα
στο εσωτερικό τους, ξυλόγλυπτα, ιερές εικόνες, λειψανοθήκες κ.ά., δεν περιλαμβάνονται στην πολιτιστική κληρονομιά, άρα είναι και απροστάτευτα και κατά συνέπεια υπάρχει η δυνατότητα-πιθανότητα να περιέλθουν σε οποιονδήποτε. Και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο, καθώς ο νόμος προωθήθηκε σε μια στιγμή, που δεν έχει κλείσει το ζήτημα της απόδοσης στην Ορθόδοξη Εκκλησία των εκκλησιών και των μοναστηριών, αλλά και των κινητών αντικειμένων, που αυθαιρέτως παρακρατούνται απ’ το κράτος, μετά την  βίαια κατάσχεση επί Χοτζικού καθεστώτος.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Κύκλοι της Ελληνικής Μειονότητας καταγγέλλουν παράβαση  των ευρωπαϊκών όρων για το σεβασμό των μειονοτήτων, του δικαιώματος αυτόνομης διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς και κυρίως του δικαιώματος κυριαρχικής ιδιοκτησίας από πλευράς των θρησκευτικών κοινοτήτων, εν προκειμένω της Ορθοδόξου Εκκλησίας. 
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΚΕΑΔ και βουλευτή του Αλβανικού Κοινοβουλίου Βαγγέλη Ντούλε, ο νόμος του υπουργείου Πολιτισμού καταπατά την ελεύθερη διαχείριση πολιτιστικής κληρονομιάς και άλλους κείμενους νόμους και πράξεις του κράτους της Αλβανίας. Κυρίως αποτελεί ένα νομικό τερτίπι-παγίδα, που μπορεί να δημιουργήσει αρκετές παρενέργειες...
Ο πρώην Πρωθυπουργός της Αλβανίας και αρχαιολόγος δρ. Αλέξανδρος Μέξης δήλωσε ότι "χωρίς άλλες δικαιολογίες, αναβολές και χρονοτριβές όλα τα μνημεία και μαζί τα κειμήλια πρέπει να αποδοθούν στην Εκκλησία". Και προσθέτει: "Όλα αυτά δημιουργήθηκαν απ’ την Ορθόδοξη κοινότητα, άρα και σε αυτή ανήκουν. Επί το πλείστον ο σκοπός για τον οποίο δημιουργήθηκαν, αυτός της κάλυψης αναγκών λατρείας κατά τον τύπο που το εθιμικό της ορίζει ,δύναται εκπληρώνεται μόνο και αποκλειστικά απ’ αυτή".