Κυριακή, Δεκεμβρίου 10

Προκλητικός χωρίς όρια ο Ερντογάν στην Κομοτηνή: Δίκαιη λύση για το… Αιγαίο – Οι «ομογενείς» μου να μιλούν καλά Τουρκικά

Επανέλαβε με πιο προκλητικό τρόπο τα πολύ σοβαρά ζητήματα που έθεσε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατά την επίσκεψη του στην Ελλάδα, μιλώντας καταρχάς σε εκπροσώπους τουρκόφρονων φορέων της μειονότητας, το απόγευμα της Παρασκευής στην Κομοτηνή, αλλά και σε συνέντευξη του στο ΒΗΜΑ.

Η μειονοτική εφημερίδα «Millet» δημοσίευσε ολόκληρη την ομιλία του Τούρκου προέδρου στην Κομοτηνή κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε σε ξενοδοχείο της πόλης κεκλεισμένων των θυρών, χωρίς ελεύθερη πρόσβαση.
Ο Ταγίπ Ερντογάν επεσήμανε το συνεχές και αμείωτο ενδιαφέρον της Τουρκίας για τους μουσουλμάνους της Θράκης, τους οποίους αποκάλεσε προκλητικά «ομογενείς».
Ο ίδιος αναφέρθηκε εν νέου στην αναγκαιότητα «επικαιροποίησης» της Συνθήκης της Λωζάννης, ενώ -για πρώτη φορά- μίλησε για Τουρκογενείς, Πομάκους και Ρομά που αποτελούν τη μουσουλμανική μειονότητα, αλλά ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει πως είναι «Τούρκοι»
Αναλυτικά η ομιλία του Τούρκου προέδρου, έχει ως εξής:

«Περιμένουμε εφαρμογή των αποφάσεων του ΕΔΑΔ»

Από την εποχή της πρωθυπουργίας μου μέχρι τώρα, ένας από τους στόχους που είχαμε ως προτεραιότητα ήταn η βελτίωση των σχέσεων μας με την Ελλάδα. To 2010 ιδρύσαμε το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών. Τώρα δε πραγματοποιήσαμε αυτήν την ιστορική επίσκεψη.
Αυτές οι εξελίξεις, έγιναν δυνατές ως αποτέλεσμα των δικών μας αποφασιστικών βημάτων. Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην εξέλιξη του διαλόγου με την Ελλάδα σε ανώτατο επίπεδο. Ο κ.πρωθυπουργός μας κατά το περασμένο ραμαζάνι, άνοιξε το ιφτάρ του μαζί σας και τέλεσε μαζί σας τo τεραβίχ ναμάζι. Στo πλαίσιo της σημερινής μου επίσκεψης, πραγματοποιήσαμε συναντήσεις στην Αθήνα με τον κύριο Παυλόπουλο και τον κ. Τσίπρα.
Στις διμερείς αυτές συνομιλίες δίπλα στις ανάπτυξη των διμερών σχέσεων, θέσαμε στην επικαιρότητα και τα δικά σας θέματα. Επιθυμούμε να επωφελείστε από κάθε δυνατότητα που πηγάζει από την συνθήκη της Λωζάννης από το κοινοτικό κεκτημένο της Ε.Ε και από την παγκόσμια λογική περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Στο πλαίσιο αυτό περιμένουμε την εφαρμογή των αποφάσεων του ΕΔΑΔ. Αυτά τα εξέφρασα σε όλους τους Έλληνες αξιωματούχους με τους οποίους συναντήθηκα.

«Να μιλάτε πολύ καλά τα τουρκικά»

Η βελτίωση των σχέσεων μας με την Ελλάδα θα διευκολύνει και την επίλυση των μειονοτικών θεμάτων. Η δε επίλυση αυτών των θεμάτων θα φέρει ακόμη πιο κοντά Τουρκία και Ελλάδα. Η μετατροπή των μειονοτήτων που ζούνε στην χώρα μας και στην Ελλάδα σε πηγή πλούτου και αφθονίας, είναι κάτι που θα ενδυναμώσει και τις δύο χώρες Με αυτή την σκέψη τα τελευταία χρόνια κάναμε σημαντικά βήματα ώστε μέσω διαλόγου να καλύψουμε τα αιτήματα των Ρωμιών πολιτών μας. Πιστεύουμε πως είναι δικαίωμα μας, να περιμένουμε παρόμοια βήματα και από την Ελλάδα.
Ζείτε, εργάζεστε και ιδρώνετε σε αυτή την χώρα ως καλοί πολίτες. Είναι δικαίωμα σας να περιμένετε μια συμπεριφορά σύμφωνη με την Λωζάνη και με τα στάνταρς της Ε.Ε. Εσείς το να είστε άτομα που μιλάνε πολύ καλά τα τουρκικά, τα ελληνικά ή και ακόμη και άλλη γλώσσα με διεθνή εγκυρότητα και να διαφυλάττουν την πίστη, την ταυτότητα και τις παραδόσεις τους, είναι ένα κέρδος για την χώρα σας την Ελλάδα.
Για αυτό περιμένουμε από εσάς να δώσετε μεγάλη σημασία στο θέμα της εκπαίδευσης. Εντέλει η καλύτερη επένδυση είναι αυτή που θα κάνετε στην παιδεια των παιδιών σας. Μην ξεχνάτε πως κάθε σχολείο που κλείνει λόγω έλλειψης μαθητών, είναι ένα φώς του μέλλοντος μας που σβήνει.

Αρχιμουφτής και «Επικαιροποίηση της Λωζάνης»

Θέλω να αναφερθώ ιδιαίτερα σε ένα θέμα. Και αυτό είναι το εξής: Για να το θέσουμε στην επικαιρότητα πρέπει να μιλήσουμε ξεκάθαρα. Άλλωστε το είδατε ήδη στις τηλεοράσεις. Ένα από τα πιο σημαντικά θέματα στην Ελλάδα, είναι γνωστό πως είναι το θέμα του αρχιμουφτή, το θέμα των θρησκευτικών ηγετών. Και εν προκειμένω υπάρχει μια επιδίωξη να το πάνε μέσω των διορισμένων μουφτήδων. Αυτό όμως δεν υπάρχει στην Λωζάνη. Το αντίθετο, εκεί αναφέρεται περί εκλεγμένων μουφτήδων.
Εμείς μάλιστα στην χώρα μας εφαρμόζουμε την εκλογή των θρησκευτικών ηγετών. Για παράδειγμα ο πατριάρχης δεν είναι κάποιος ο οποίος διορίζεται από εμάς. Το αντίθετο, είναι ένας άνθρωπος που εκλέγεται από την Ιερά Σύνοδο. Μάλιστα όταν τα μέλη της Ιεράς Συνόδου μειώθηκαν πολύ, εγώ έστειλα μια ενημέρωση στον πατριάρχη.
Του είπα να μας στείλει ονόματα θρησκευτικών λειτουργών, ώστε εμείς να τους δώσουμε ιθαγένειες και να πληρωθούν οι θέσεις στην ιερά σύνοδο. Και όντως μας έστειλαν και εμείς τους δώσαμε ιθαγένειες. Αυτή την στιγμή ο αριθμός των μελών της ιεράς συνόδου έχει ανέβει στους 17. Γιατί λοιπόν και εδώ ο αρχιμουφτής και οι θρησκευτικοί μας ηγέτες να μην εκλέγονται; Για ποιο λόγο εδώ, ακόμη δείχνεται μια αποφασιστικότητα στο να τους διορίζεται; Αυτό είναι κάτι το λάθος.
Κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στην Λωζάνη. Φυσικά πρέπει να πούμε και το εξής : Όταν εμείς θέτουμε στην επικαιρότητα την Λωζάνη, να πούμε πως η συνθήκη αυτή δεν είναι μια συμφωνία ανάμεσα σε Τουρκία και Ελλάδα ! Στην Λωζάνη υπάρχουν 11 συμβαλλόμενες χώρες. Θα πω τώρα κάτι και θα εκπλαγείτε. Στο Αιγαίο στην μια ακτή είναι η Τουρκία και στην άλλη η Ελλάδα. Μα τότε τι δουλειά έχει η Ιαπωνία; Από την άλλη, τι δουλειά έχουν οι Βουλγαρία, Γαλλία και Αγγλία σε αυτά; Εδώ υπάρχουν 11 χώρες. 11 χώρες μετείχαν στις συζητήσεις για την Λωζάνη. Τι είναι αυτό που λέμε τώρα; Δείτε πέρασαν 94 έτη.
Μετά από 94 χρόνια χρειάζεται εδώ μια επικαιροποίηση. Τι είναι αυτή η επικαιροποίηση; Δεν υπάρχει νόημα να το βλέπουμε ως κάτι που οπωσδήποτε αφορά τα νησιά ή χερσαίο έδαφος. Δείτε ας πούμε το θέμα του αρχιμουφτή που είναι ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα. Ένα από τα πιο σημαντικά θέματα είναι επίσης και το πρόβλημα της παιδείας-εκπαίδευσης.
Σε εμάς στην χώρα μας πάντως δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα. Για παράδειγμα υπήρχαν σε εμάς τα ακίνητα των ρωμαϊκών βακουφιων και εμείς για όλα αυτά βγάλαμε νόμο και για όλα είτε πληρώσαμε το τίμημα αν υπήρχε, η αν υπήρχε ακίνητο αρχίσαμε να το δίνουμε. Για ποιο λόγο; Διότι έχουν δίκιο. Εμείς δεν έχουμε κάποιο τέτοιο φόβο ή ανησυχία.

«Δεν δίνουμε άδεια στον πατριάρχη να ταξιδέψει στο εξωτερικό»

Θα σας πω κάτι το πολύ περίεργο ακόμη. Εάν ο πατριάρχης ήθελε να βγει στο εξωτερικό, χρειαζόταν άδεια από τον έπαρχο του Εγιούπ. Αλλά εμείς αυτό δεν το εφαρμόζουμε. Για ποιο λόγο; Υπάρχει η αρχή του πατριαρχείου. Μα είναι σωστό κάτι τέτοιο να το αφήνουμε στην αρμοδιότητα του έπαρχου; Δεν το εφαρμόζουμε αυτή την στιγμή. Αλλά εδώ βιώνουμε κάποια πράματα τα οποία δεν πρέπει να υπάρχουν. Για ποιο λόγο; Πλέον πρέπει να ξεπεράσουμε πολλά πράματα. Υπάρχουν πολλά πράγματα που πλέον έχουν γίνει ιστορία.
Εμείς τώρα ας κοιτάξουμε το μέλλον. Να κοιτάμε το μέλλον. Δεν υπάρχει νόημα στο να βλέπουμε ο ένας τον άλλο με ανησυχία. Δεν υπάρχει νόημα στο να κοιτάει ο ένας τον άλλο με καχυποψία. Να τα καταργήσουμε αυτά και να βλέπουμε ο ένας τον άλλο με εμπιστοσύνη.

«Τούρκοι, Πομάκοι και Ρομά άπαντες μουσουλμάνοι»

Ήρθε στην επικαιρότητα κατά την συνομιλία μου με τον πρωθυπουργό και απευθύνομαι σχετικά στους ομογενείς μου εδώ. Για παράδειγμα μιλώντας για τον όρο μειονότητα, να κινηθούμε βάσει «μουσουλμανικής μειονότητας» η «τουρκικής μειονότητας». Φυσικά εκείνοι λένε πως υπάρχουν Πομάκοι και Ρομά. Πολύτιμοι φίλοι! Ο κοινός μας παρονομαστής είναι το Ισλάμ είναι ότι είμαστε μουσουλμάνοι. Για αυτό τον λόγο, είτε Τούρκοι, είτε Πομάκοι, είτε Ρομά, εμείς είμαστε ένα και είμαστε μαζί.
Το είπα και λίγο πριν. Εμείς αγαπήσαμε το δημιούργημα ένεκα του δημιουργού. Μπροστά μου είτε κάποιος είναι Τούρκος, είτε Πομάκος, είτε Ρομά αν εμείς αγαπήσουμε το δημιούργημα λόγω του Δημιουργoύ, έχει τελειώσει αυτή η υπόθεση! Έχει τελειώσει! Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί το αντίθετο! Αν κάποιος ισχυρίζεται το αντίθετο να τσεκάρει τον εαυτό του.

«Η Ελλάδα να μην επιδιώκει την αφομοίωση των ομογενών μου»

Τι είναι η Ράμπια μας; Ένα έθνος, μια σημαία, μια πατρίδα, ένα κράτος. Τι αφορά το ένα έθνος; Όσα εθνικά στοιχεία και αν υπάρχουν στην Τουρκία, όλα περιλαμβάνονται σε αυτό τον όρο του ενός έθνους. Το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα. Όσα εθνικά στοιχεία και αν υπάρχουν, εμπεριέχονται σε αυτό. Δεύτερον η μία σημαία. Το ίδιο ισχύει και εδώ. Και η Ελλάδα μία σημαία έχει. Εάν κάποιοι στην Ελλάδα επιχειρούν να σηκώσουν άλλη σημαία πέραν της ελληνικής, όπως ενδεχομένως αυτοί της 17 Νοέμβρη, τότε εκεί υπάρχει πρόβλημα. Εμείς βέβαια ως ομογενείς, ως Τούρκοι, έχουμε την τουρκική σημαία, αυτό είναι κάτι το ξεχωριστό. Εμείς εδώ όχι βέβαια στο θέμα της αφομοίωσης, αλλά στο θέμα της ένταξης, δεν είναι δυνατόν να βάλουμε στην άκρη την ελληνική σημαία. Μία πατρίδα, υπάρχει η χώρα μας με την 780 μ.τ. έκταση της.
Το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα, όσα τ.χ. και αν έχει αυτά πρέπει να υποστηριχθούν. Τέταρτον ένα κράτος. Eδώ σε αυτό το κράτος, στο κράτος της Ελληνικής Δημοκρατία και υπό την σημαία του, υπάρχουν περίπου 150.000 ομογενείς μου. Αυτό που ζητάμε είναι το εξής. Το κράτος της Ελλάδας να μην επιδιώκει να αφομοιώσει τους ομογενείς μας. Η ένταξη είναι άλλο, αλλά δεν πρέπει να επιδιώκεται η αφομοίωση.
Διότι εμείς μέχρι σήμερα ποτέ δεν επιδιώξαμε και δεν επιδιώκουμε κάτι τέτοιο, από ανθρώπους διαφορετικής εθνικής καταγωγής. Αυτή είναι μεγάλη αδικία. Γνωρίζουμε πως η οικονομική κρίση που περνά η Ελλάδα, αντανακλά αρνητικά στην περιοχή. Γενικά η οικονομία της Δυτικής Θράκης συνδέεται με το χώμα και αυτό επιφέρει μαζί και δυσκολίες.
Γι’ αυτό τον λόγο αυτό που σας ζητάω ανεξαρτήτως συνθηκών είναι το εξής. Να έχετε ενότητα, ομόνοια, αδελφοσύνη και αλληλεγγύη. Πρέπει ο ένας να κολλήσετε στον άλλο. Η συνθήκη της Λωζάνης άφησε τις μειονότητες ως παρακαταθήκη στις δύο χώρες. Αυτές τις παρακαταθήκες πρέπει να τις φυλάξουμε σαν τα μάτια μας. Είμαστε γνώστες των ευθυνών μας και πιστεύουμε πως και η Ελλάδα τις γνωρίζει.

Δίκαιη λύση στο Αιγαίο, απαίτηση για τη Θράκη και επίθεση για το Κυπριακό

Η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών δεν είναι το μοναδικό ζήτημα για την Τουρκία στο Αιγαίο ξεκαθαρίζει ο Ταγίπ Ερντογάν σε συνέντευξή του στο «Βήμα», έπειτα από τις επαφές που είχε στην Αθήνα με τον Αλέξη Τσίπρα και τον Προκόπη Παυλόπουλο.
Επειτα από όσα είπε περί επικαιροποίησης της Συνθήκης της Λωζάνης, ο Τούρκος πρόεδρος τοποθετήθηκε λίγο διαφορετικά, σημειώνοντας ότι «Η Τουρκία δεσμεύεται και σέβεται τη Λωζάνη».
Ομως, πρόσθεσε ότι η Αγκυρα εντοπίζει δυσκολίες, προβλήματα ή λανθασμένες εφαρμογές στον τρόπο με τον οποίο μεταχειρίζεται η Αθήνα τη μειονότητα στη Δυτική Θράκη και έκανε δύο φορές λόγο για «τουρκική μειονότητα», στη συνέντευξη, απαιτώντας αυτή να έχει τη δυνατότητα να αναγνωριστούν τόσο η «εθνική» της ταυτότητα όσο και τα δικαιώματά της στην εκπαίδευση και τις θρησκευτικές ελευθερίες.
Επιπλέον, ο κ. Ερντογάν εμφανίστηκε ιδιαίτερα σκληρός για το Κυπριακό, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι οι Ελληνοκύπριοι «εξακολουθούν να βλέπουν την Κύπρο ως ένα ελληνικό νησί», ένα «όνειρο που δεν θα πραγματοποιηθεί ποτέ».
Σημεία από τη συνέντευξη του κ. Ερντογάν στο «Βήμα» και τον δημοσιογράφο Αγγελο Αλ. Αθανασόπουλο:
Για τις συνομιλίες με Αλέξη Τσίπρα και Προκόπη Παυλόπουλο
«Κατά τις επαφές μου με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Παυλόπουλο και τον πρωθυπουργό κ. Τσίπρα επιβεβαιώσαμε την βούληση μας σε τομείς όπως το εμπόριο, οι μεταφορές και ο τουρισμός. Ο υφιστάμενος όγκος εμπορίου δεν αντανακλά το δυναμικό μεταξύ των δυο γειτονικών χωρών. Επιθυμούμε να αυξήσουμε τον όγκο αυτόν στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια, στόχο τον οποίο θέσαμε το 2013.
Είναι προφανές ότι έχουμε κάποιες διαφορές όσον αφορά την παραγωγή και τη χρήση των ενεργειακών πόρων της Ανατολικής Μεσογείου. Ωστόσο, κοινός μας σκοπός είναι να επιτύχουμε μία μόνιμη ειρήνη στην περιοχή και να αυξήσουμε την ευημερία όλων σε αυτήν».
Για το Αιγαίο
«Η οριοθέτηση των θαλάσσιων δικαιοδοσιών δεν είναι το μοναδικό θέμα που προκύπτει από το Αιγαίο. Υπάρχουν πολλά ζητήματα προς επίλυση τα οποία συνδέονται μεταξύ τους. Ως δυο παραλιακές χώρες του Αιγαίου, μπορούμε να επιλύσουμε αυτά τα προβλήματα με μία προσέγγιση που να λαμβάνει υπ’ όψιν τα δικαιώματα και τα συμφέροντα και των δυο πλευρών. Ομοίως η λύση που θα επιτευχθεί πρέπει να είναι περιεκτική και δίκαιη και για τις δυο πλευρές. Μόνο μια τέτοια λύση μπορεί να είναι βιώσιμη και μόνιμη. Εκ φύσεως τα θέματα αυτά τα συζητάμε με τον κ. Παυλόπουλο και τον κ. Τσίπρα.
Δίνουμε σημασία έτσι ώστε να γίνουν βήματα για την παρεμπόδιση κάποιων ενεργειών προκλητικού χαρακτήρα. Ως εκ τούτου τέτοια βήματα και ο θετικός λόγος θα συμβάλουν τόσο στο να ηρεμήσει η ατμόσφαιρα όσο και στο να διατηρηθούν ανοικτοί οι υφιστάμενοι δίαυλοι διαλόγου».
Για τη Συνθήκη της Λωζάνης
«Η Συνθήκη της Λωζάνης η βασική συμφωνία η οποία ρυθμίζει τις σχέσεις μας με την Ελλάδα και ορισμένες άλλες χώρες. Η Τουρκία δεσμεύεται και σέβεται την Λωζάνη, όπως και όλες τις άλλες συμφωνίες και υποχρεώσεις της. Ξεκινώντας δε από τις μειονότητες έως σήμερα έχει εφαρμόσει την Συνθήκη με ευαισθησία.
Από την άλλη πλευρά κατά διαστήματα τυγχάνει να αντιμετωπίζουμε δυσκολίες, προβλήματα ή λανθασμένες εφαρμογές, είτε σε διμερές επίπεδο είτε σε άλλα ζητήματα. Τα θέματα τα οποία έχουμε εκφράσει μέχρι σήμερα όσον αφορά τη Λωζάνη πρέπει να εξεταστούν στο πλαίσιο των ζητημάτων αυτών. Υπάρχει διαφορά μεταξύ των σημερινών συνθηκών, προβλημάτων και των μεθόδων λύσεων με αυτά που υπήρχαν πριν από 94 χρόνια».
Για το Κυπριακό
«Οι διαπραγματεύσεις για την επίλυση του Κυπριακού συνεχίζονται εδώ και 50 χρόνια. Στη διάρκεια αυτού του μισού αιώνα, οι θέσεις όλων των πλευρών εκφράστηκαν επανειλημμένα μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια.
Η εικόνα δε που εμφανίζεται κάθε φορά είναι ότι οι Ελληνοκύπριοι έχουν σοβαρό πρόβλημα όσον αφορά την κατανομή της εξουσίας σε ένα πιθανό συνεταιρικό κράτος.
Αυτοί εξακολουθούν να βλέπουν την Κύπρο ως ελληνικό νησί. Εξάλλου ο λόγος της κατάρρευσης της Δημοκρατίας του 1960 σε μόλις τρία χρόνια ήταν αυτός. Θα ήθελα να πω ξεκάθαρα πως αυτό το όνειρο των Ελληνοκυπρίων δεν θα πραγματοποιηθεί ποτέ.
Οι Τουρκοκύπριοι δεν πρόκειται να υποβαθμιστούν ποτέ σε καθεστώς »μειονότητας» στο νησί στο οποίο είναι συνιδιοκτήτες, όπως επιθυμούν οι Ελληνοκύπριοι.
Όσο δεν υπάρχει αλλαγή προς μια νοοτροπία που να έχει βάση την πολιτική ισότητα των Τουρκοκυπρίων, οι διαπραγματεύσεις για επίλυση είναι καταδικασμένες».
Για τη Θράκη
«Απαιτούμε να δοθεί η δυνατότητα στη μειονότητα να επωφεληθεί από τα απαραίτητα δικαιώματα και τις ελευθερίες σύμφωνα με τις διεθνείς συμφωνίες, τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ και των σύγχρονων διεθνών κανόνων.
Και αυτό το κάνουμε με διαφανή τρόπο. Σήμερα η τουρκική μειονότητα δυστυχώς αντιμετωπίζει προβλήματα σε τομείς όπως η αναγνώριση της εθνικής της ταυτότητας, η εκπαίδευση και οι θρησκευτικές ελευθερίες. Η προσδοκία της χώρας μας είναι η επίλυση αυτών των προβλημάτων και η αφαίρεση τους από την ημερήσια διάταξη των διμερών σχέσεων».
lykavitos.gr