Μιλάμε είναι αποφασισμένοι !!! Καμία θρησκευτική λειτουργία ως τις 16 Μαΐου - Μέσα στην εκκλησία μόνο για προσευχή με μάσκα και αντισηπτικό

Τι προβλέπει η νέα ΚΥΑ
Με νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Υγείας που αναμένεται να δημοσιευθεί σήμερα με ισχύ μέχρι και την 16.5.2020 παρατείνεται, με τις ήδη ισχύουσες προϋποθέσεις, η δυνατότητα τέλεσης λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων κλπ με την παρουσία μόνο θρησκευτικού λειτουργού και του απαραίτητου βοηθητικού προσωπικού και χωρίς την παρουσία άλλων προσώπων, ενώ επιτρέπεται εκ νέου η ατομική προσευχή.


Ορίζονται, επίσης, οι προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται για τη διασφάλιση των μέτρων προστασίας και πρόληψης, σύμφωνα με τις υποδείξεις της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού.

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, η ατομική προσευχή θα τελεί υπό την ευθύνη του κατά τον νόμο θρησκευτικού λειτουργού.

«Ο συνολικός αριθμός των εντός των χώρων λατρείας παρευρισκομένων καθορίζεται σύμφωνα με την αναλογία του ενός (1) ατόμου ανά 10 τ.μ επιφανείας και με ελάχιστη απόσταση ενός και ημίσεος (1,5) μέτρου μεταξύ τους. Σε περίπτωση που η επιφάνεια του χώρου λατρείας υπερβαίνει τα 500 τ.μ., ως μέγιστος αριθμός παρευρισκομένων ορίζεται ο αριθμός πενήντα (50)», αναφέρει, στο πλαίσιο των υποδείξεων του ΕΟΔΥ, για λόγους πρόληψης από τον κορωνοϊό.

Αναλυτικά η ΚΥΑ για τις εκκλησίες

Την προσωρινή απαγόρευση της τέλεσης, με την παρουσία φυσικών προσώπων και με την επιφύλαξη της παρ. 3, κάθε είδους λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών και πάσης φύσεως θρησκευτικών τελετών σε όλους ανεξαιρέτως τους χώρους θρησκευτικής λατρείας (κάθε είδους και κάθε νομικού, κανονικού και εν γένει θρησκευτικού καθεστώτος ναών και παρεκκλησίων, ευκτηρίων οίκων, τεμενών, συναγωγών κ.λπ.) κάθε δόγματος και θρησκείας, ανεξαρτήτως μεγέθους και χωρητικότητάς τους, στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας.

Επιτρέπεται, υπό την ευθύνη του κατά νόμο θρησκευτικού λειτουργού, η προσέλευση φυσικών προσώπων, για ατομική προσευχή και βραχεία παραμονή τους στον χώρο λατρείας. Ο συνολικός αριθμός των εντός των χώρων λατρείας παρευρισκομένων καθορίζεται σύμφωνα με την αναλογία του ενός (1) ατόμου ανά 10 τ.μ επιφανείας και με ελάχιστη απόσταση ενός και ημίσεος (1,5) μέτρου μεταξύ τους. Σε περίπτωση που η επιφάνεια του χώρου λατρείας υπερβαίνει τα 500 τ.μ., ως μέγιστος αριθμός παρευρισκομένων ορίζεται ο αριθμός πενήντα (50).

Στον υπολογισμό του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνεται αποκλειστικά και μόνο η επιφάνεια του κύριου/ωφέλιμου χώρου που εξυπηρετεί τις λατρευτικές ανάγκες και δεν συμπεριλαμβάνονται οι επιφάνειες τυχόν άλλων όμορων κυρίων χώρων του ακινήτου που εξυπηρετούν δραστηριότητες μη λατρευτικές (π.χ. χώροι σεμιναρίων και αναγνωστήριων), τυχόν βοηθητικών χώρων (π.χ. γραφείων, αποθηκών), χώρων υγιεινής, κοινοχρήστων κ.λπ.

Στις εισόδους των χώρων λατρείας υπάρχουν υποχρεωτικά δυο σταθμοί αντισηπτικών προς χρήση των προσερχόμενων. Η υγιεινή των χεριών με αντισηπτικό είναι υποχρεωτική για όλους τους προσερχόμενους κατά την είσοδο στο χώρο λατρείας.

Τι πρέπει να κάνουν οι υπεύθυνοι των ναών

Οι υπεύθυνοι των χώρων λατρείας οφείλουν να διασφαλίζουν ότι τηρείται ανά πάσα στιγμή ο ανώτατος συνολικός αριθμός, η ως άνω αναλογία αριθμού φυσικών προσώπων/τετραγωνικών μέτρων, η απόσταση μεταξύ τους, καθώς και όλα τα αναγκαία μέτρα υγιεινής, ιδίως όσον αφορά σε πρακτικές και αντικείμενα που χρησιμοποιούνται για τις εκδηλώσεις του θρησκευτικού φρονήματος.

Στις εισόδους των χώρων λατρείας υπάρχουν υποχρεωτικά δυο σταθμοί αντισηπτικών προς χρήση των προσερχόμενων. Η υγιεινή των χεριών με αντισηπτικό είναι υποχρεωτική για όλους τους προσερχόμενους κατά την είσοδο στο χώρο λατρείας.

Καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής στον χώρο λατρείας συνιστάται η χρήση προστατευτικής υφασμάτινης μάσκας από τους προσερχόμενους. Για την εξυπηρέτησή τους θα πρέπει, σε εμφανές σημείο κάθε χώρου λατρείας, να έχει ληφθεί πρόνοια για τον αναγκαίο εξοπλισμό υγιεινής (χαρτομάντηλα ή χάρτινες πετσέτες κ.λπ.). Είναι απαραίτητος ο συχνός καθαρισμός και απολύμανση των επιφανειών που αγγίζονται από πολλά φυσικά πρόσωπα (π.χ. κουπαστές, χερούλια κ.λπ.). Στις εξόδους των χώρων λατρείας τοποθετούνται υποχρεωτικά κάδοι για την απόρριψη χρησιμοποιηθέντος εξοπλισμού υγιεινής. Με ευθύνη του κατά νόμο θρησκευτικού λειτουργού εφαρμόζεται σύστημα ελεγχόμενης εισόδου των φυσικών προσώπων στο χώρο λατρείας, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να τηρείται η απόσταση του ενός και ημίσεος (1,5) μέτρου μεταξύ τους.

Ο εφαρμόζων το σύστημα ελέγχου αναμονής στις εισόδους των χώρων λατρείας φέρει υποχρεωτικά όλα τα απαραίτητα μέσα προστασίας του (π.χ. μάσκα, γάντια). Ο φυσικός αερισμός των χώρων λατρείας, καθ’ όλη τη διάρκεια που αυτοί είναι ανοιχτοί για την ατομική προσευχή, είναι υποχρεωτικός. Σε περίπτωση χρήσης τεχνητού κλιματισμού πρέπει να εξασφαλίζεται ταυτόχρονα και φυσικός αερισμός με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα. Εφόσον κάποιος παρουσιάσει συμπτώματα ασθένειας, θα πρέπει να απομακρύνεται από τον χώρο λατρείας, τηρώντας τις απαραίτητες προφυλάξεις.

Εφόσον δεν είναι δυνατή η άμεση απομάκρυνσή του, πρέπει να απομονωθεί προσωρινά μέχρι την ασφαλή απομάκρυνσή του, αποφεύγοντας την επαφή με άλλα άτομα. Για τον σκοπό αυτό πρέπει να έχει προβλεφθεί ειδικός χώρος με εξαερισμό, μάσκες, χαρτομάντηλα, πλαστική σακούλα για απόρριψη αυτών και αντισηπτικό χεριών.

Σε περίπτωση τέλεσης λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών ή κάθε είδους θρησκευτικής τελετής, αυτές πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο από θρησκευτικό/θρησκευτικούς λειτουργό/λειτουργούς και το αναγκαίο βοηθητικό προσωπικό (όπως ιεροψάλτης, νεωκόρος), ο συνολικός αριθμός των οποίων δεν υπερβαίνει τους τέσσερις (4) για όλους τους χώρους λατρείας, εκτός των Ιερών Ναών στους οποίους χοροστατεί Μητροπολίτης, όπου ο ανώτατος αριθμός ορίζεται σε έξι (6) και υπό τις προϋποθέσεις τήρησης:

α) της αναλογίας ενός (1) ατόμου ανά 10 τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη απόσταση ενός και ημίσεος (1,5) μέτρου μεταξύ τους, καθώς και

β) των θεσπισθέντων προληπτικών μέτρων υγιεινής, όπως αυτά εξειδικεύονται ιδίως στην παρ. 2, για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19.Κλειστές όλες οι πόρτες

Οι θύρες εισόδου και εξόδου του χώρου λατρείας παραμένουν κλειστές και ο κατά νόμο θρησκευτικός λειτουργός είναι υπεύθυνος να λαμβάνει όλα τα προσήκοντα μέτρα, ώστε να εξασφαλίζεται ότι κανένα πρόσωπο δεν εισέρχεται στον χώρο λατρείας κατά τη διάρκεια της τέλεσης λειτουργίας, λατρευτικής σύναξης, ιεροπραξίας και κάθε είδους θρησκευτικής τελετής.

Σε περίπτωση που η ως άνω λειτουργία, λατρευτική σύναξη, ιεροπραξία ή κάθε είδους θρησκευτική τελετή μεταδίδεται από εθνικής ή τοπικής εμβέλειας τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό μέσο ή μέσω διαδικτύου, επιτρέπεται η παρουσία του απολύτως αναγκαίου τεχνικού προσωπικού του μέσου, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα (4) άτομα.

Εφόσον έχει πραγματοποιηθεί η τέλεση λειτουργίας λατρευτικής σύναξης, ιεροπραξίας και κάθε είδους θρησκευτικής τελετής, πρέπει να παρέλθει υποχρεωτικά χρονικό διάστημα τουλάχιστον μίας (1) ώρας πριν επιτραπεί η ατομική προσευχή στον εν λόγω χώρο λατρείας.

Κατά το διάστημα αυτό πρέπει να διενεργείται φυσικός αερισμός του χώρου λατρείας.

Υπεύθυνος θρησκευτικός λειτουργός οφείλει να αναρτά σε εμφανές σημείο της εισόδου του χώρου λατρείας: α) τις ώρες κατά τις οποίες τελούνται λειτουργίες, λατρευτικές συνάξεις, ιεροπραξίες και κάθε είδους θρησκευτικές τελετές, β) τις ώρες κατά τις οποίες είναι ανοικτός ο χώρος λατρείας για την πραγματοποίηση ατομικής προσευχής και γ) τον συνολικό αριθμό ατόμων που μπορούν να παρευρίσκονται ταυτοχρόνως στον χώρο λατρείας σύμφωνα με την αναλογία ένα (1) άτομο ανά

10 τ.μ. με απόσταση μεταξύ τους ενός και ημίσεος (1,5) μέτρου και με την επιφύλαξη ότι, σε περίπτωση που η επιφάνεια του χώρου λατρείας υπερβαίνει τα 500 τ.μ., ως μέγιστος αριθμός παρευρισκομένων ορίζεται ο αριθμός πενήντα (50).

Οι ως άνω απαγορεύσεις και υποχρεώσεις καταλαμβάνουν και τους χώρους λατρείας που βρίσκονται εντός δημοσίων, δημοτικών, φιλανθρωπικών, κοινωφελών ή άλλων υπηρεσιών, καταστημάτων και εγκαταστάσεων (π.χ. νοσοκομείων και ψυχιατρείων, γηροκομείων, οικοτροφείων, κοιμητηρίων, κατασκηνώσεων). Η κατ’ εξαίρεση τέλεση λειτουργιών, λατρευτικών συνάξεων, ιεροπραξιών ή κάθε είδους θρησκευτικών τελετών που προβλέπεται στην παρ. 3 δεν επιτρέπεται σε χώρους λατρείας που βρίσκονται εντός ιδιωτικών κτημάτων, κτιρίων και επιχειρήσεων (π.χ. συγκροτημάτων κατοικιών, κέντρων εκδηλώσεων, ξενοδοχείων).

Ποιες μονές δεν δέχονται κοινό

Οι Ιερές Μονές, τα Μοναστήρια, τα Ησυχαστήρια και οι λοιποί χώροι εγκαταβίωσης εντός της Επικράτειας, κατά το ως άνω χρονικό διάστημα δεν δέχονται κοινό σε οργανωμένες ή ατομικές προσκυνηματικές επισκέψεις.

Η λατρευτική ζωή των Ιερών Μονών, των Μοναστηριών και των Ησυχαστηρίων μπορεί να συνεχίζεται, κατά την κρίση του Ηγουμένου ή της Ηγουμένης και κατόπιν έγκρισης του επιχώριου Μητροπολίτη, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι δεν συμμετέχει κανένας άλλος, πλην της μοναστικής αδελφότητας, τηρώντας τον κανόνα ενός (1) ατόμου ανά 10 τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη απόσταση ενός και ημίσεος (1,5) μέτρου μεταξύ τους και όλα τα μέτρα υγιεινής που έχουν θεσπίσει οι δημόσιες αρχές στις κείμενες διατάξεις και ιδίως στην παρ. 2 της παρούσας για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19.

Οι απαγορεύσεις επισκέψεων και όλα τα αναγκαία προληπτικά μέτρα που αφορούν στις Ιερές Μονές της Αθωνικής Πολιτείας, αποφασίζονται από τον Διοικητή του Αγίου Όρους, κατόπιν προηγούμενης ενημέρωσης της Ιεράς Κοινότητας.

Με την ως άνω απόφαση απαγορεύεται η είσοδος όλων των επισκεπτών στη Χερσόνησο του Άθω ή παρατείνεται ισχύουσα απαγόρευση κατά το αναγκαίο χρονικό διάστημα. Ο Διοικητής εποπτεύει την ορθή τήρηση όλων των μέτρων προστασίας, είτε αυτά λαμβάνονται από τον ίδιο τοπικά είτε λαμβάνονται σε επίπεδο επικράτειας.

Όσον αφορά στις κηδείες και τις σχετικές με αυτές θρησκευτικές λειτουργίες και λοιπές ιεροπραξίες και ταφικές εκδηλώσεις, στις οποίες, σύμφωνα με τα οικεία θρησκευτικά ήθη και πρακτικές, είθισται η συμμετοχή και η προσέλευση συγγενών, φιλικών προσώπων και κοινού, επιτρέπεται η συμμετοχή μόνο του θρησκευτικού λειτουργού, του απολύτως στενού συγγενικού περιβάλλοντος του αποβιώσαντος και των προσώπων που επιμελούνται της ταφής, τηρουμένων αυστηρώς των λοιπών προληπτικών μέτρων προστασίας και οδηγιών των υγειονομικών αρχών.

Οι αρχές που είναι υπεύθυνες για τη λειτουργία και διαχείριση των κοιμητηρίων επιβλέπουν την ορθή εφαρμογή του παρόντος και οφείλουν να αποτρέπουν την προσέλευση προσώπων, στα οποία δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στην τελετή, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο.

Επιτρέπεται η συνέχιση των διοικητικών λειτουργιών των χώρων θρησκευτικής λατρείας.

Η παρούσα ισχύει για το χρονικό διάστημα από 4.5.2020 έως και 16.5.2020.

Να θυμίσουμε την  ανακοίνωση της ΔΙΣ:

Συ­νήλθε σή­μερα Πέμ­πτη 30ή Α­πρι­λίου 2020 η Δι­αρ­κής Ιερά Σύ­νο­δος (Δ.Ι.Σ.) της Εκ­κλη­σίας της Ελ­λά­δος της 163ης Συ­νο­δι­κής Πε­ρι­ό­δου, υπό την προ­ε­δρία του Μα­κα­ρι­ω­τά­του Αρ­χι­ε­πι­σκό­που Α­θη­νών και πά­σης Ελ­λά­δος κ. Ι­ε­ρω­νύ­μου, κατά την δεύ­τερη συ­νε­δρί­ασή Αυ­τής για τον μήνα Α­πρί­λιο και α­σχο­λή­θηκε με τα θέ­ματα της η­με­ρη­σίας δι­α­τά­ξεως.

Κατά την συ­νε­δρί­αση Αυ­τής η Δι­αρ­κής Ι­ερά Σύ­νο­δος ε­νέ­κρινε:

- Τις κατά το με­σο­λα­βή­σαν από την προ­η­γού­μενη Συ­νε­δρί­αση Αυ­τής (1.4.2020) γε­νό­με­νες «Συ­νο­δική Εν­τολή και Ε­ξου­σι­ο­δο­τή­σει» ε­νέρ­γειες του Μα­κα­ρι­ω­τά­του Προ­έ­δρου, σύμ­φωνα με τον σχε­τικό Κα­νο­νι­σμό περί των ερ­γα­σιών Αυ­τής.

Η Δι­αρ­κής Ι­ερά Σύ­νο­δος συ­ζή­τησε ε­κτε­νέ­στατα και ε­πα­νε­κτί­μησε τις τε­λευ­ταίες ε­ξε­λί­ξεις σχε­τικά με την παν­δη­μία του κο­ρω­νο­ϊού και των εξ αυ­τής συ­νε­πειών ως προς την τέ­λεση της Θείας Λα­τρείας στους Ι­ε­ρούς Να­ούς και τις Ι­ε­ρές Μο­νές της Εκ­κλη­σίας της Ελ­λά­δος και α­πε­φά­σισε τα ε­ξής:

- Δο­ξά­ζει το Ό­νομα του Α­να­στάν­τος Κυ­ρίου μας Ι­η­σού Χρι­στού, δι­ότι Χά­ριτι και Φι­λαν­θρω­πία Αυ­τού και προ­στα­σί­αις των Α­γίων Του, α­πο­σο­βή­θηκε στην Πα­τρίδα μας η πε­ραι­τέρω ε­ξά­πλωση της νό­σου.

- Εκ­φρά­ζει δη­μο­σίως τις θερ­μές πα­τρι­κές συγ­χα­ρη­τή­ριες ευ­χές Της προς ό­λους τους Ι­α­τρούς και νο­ση­λευ­τές, τους ε­πι­στή­μο­νες Υ­γείας, τους αρ­μο­δί­ους Κρα­τι­κούς Λει­τουρ­γούς και όλους ό­σοι α­γω­νί­ζον­ται με σθέ­νος, δύ­ναμη και ελ­πίδα για την φρον­τίδα των α­σθε­νών και των οι­κο­γε­νειών τους.

- Δέ­ε­ται δι­αρ­κώς προς τον Κύ­ριο για την α­νά­παυση ό­λων των εκ της νό­σου κοι­μη­θέν­των α­δελ­φών μας και συλ­λυ­πεί­ται θερμά τους οι­κεί­ους τους.

- Συγ­χαί­ρει δη­μο­σίως ο­λό­κληρο τον Ελ­λη­νικό Λαό, ο οποίος τή­ρησε εξ αρ­χής τα υ­πο­δει­χθέντα από τους ει­δι­κούς μέ­τρα, με πνεύμα αλ­λη­λεγ­γύης, υ­πα­κοής, αυ­το­θυ­σίας και α­λη­θι­νής α­γά­πης, πα­ρα­μέ­νον­τας κατ’ οί­κον υπομένοντας την εξ αυ­τού του εγ­κλει­σμού δυ­σκο­λία και α­νάγκη.

- Α­πευ­θύ­νε­ται ι­δι­αι­τέ­ρως προς τον Ορ­θό­δοξο Ι­ερό Κλήρο και τον ευ­σεβή και φι­λό­χρι­στο Ελ­λη­νικό Λαό, αλλά και ό­λους τους α­φα­νείς ε­θε­λον­τές ορ­θο­δό­ξους Χρι­στι­α­νούς συ­νερ­γά­τες, τους ο­ποί­ους ευ­χα­ρι­στεί και πα­τρι­κώς ευ­λο­γεί δι­ότι, αν και πολ­λές φο­ρές ε­ξέ­φρα­σαν την δυ­σα­ρέ­σκειά τους για την έλ­λειψη δυ­να­τό­τη­τος συμ­με­το­χής τους στις Ι­ε­ρές Α­κο­λου­θίες, ιδίως της Με­γά­λης Ε­βδο­μά­δος, ση­κώ­νον­τας έτσι «σταυρό» δυ­σβά­στα­κτο, πα­ρέ­μει­ναν συντεταγμένοι με τις αποφάσεις της Πο­λι­τείας και προς τις με πα­τρική ευ­θύνη δο­θεί­σες ο­δη­γίες της Ι­ε­ράς Συ­νό­δου, η Ο­ποία από την αρχή της υ­γει­ο­νο­μι­κής κρί­σεως (28.2.2020) τή­ρησε υπεύ­θυνη θέση, προ­τρέ­πον­τάς τους μέσω α­να­κοι­νώ­σεων και Εγ­κυ­κλίων Της να τη­ρή­σουν τους κα­νό­νες υ­γι­ει­νής και να πα­ρα­μεί­νουν κατ’ οί­κον, ώ­στε να μη θέ­σουν τον ε­αυτό τους, αλλά και τους συ­ναν­θρώ­πους τους σε ο­ποι­ον­δή­ποτε κίν­δυνο.

Αυ­τός ο ι­ε­ρός κλή­ρος και ο πι­στός λαός δι­καίως πα­ρα­πο­νούν­ται και η Ι­ερά Σύ­νο­δος εκ­φρά­ζει και δη­μο­σίως την πι­κρία της και το προ­βλη­μα­τι­σμό της για τον τρόπο με τον ο­ποίο αν­τι­με­τω­πί­σθη­καν πολ­λοί Χρι­στι­α­νοί μας στην τόσο ση­μαν­τική και ευ­αί­σθητη για τους πι­στούς πε­ρί­οδο της Με­γά­λης Ε­βδο­μά­δας.

- Οι α­πο­φά­σεις αυ­τές της Ι­ε­ράς Συ­νό­δου δέ­χθη­καν με­γάλη πο­λε­μική τόσο από ο­ρι­σμέ­νους α­δελ­φούς χρι­στι­α­νούς, Κλη­ρι­κούς και λα­ϊ­κούς, όσο και από εκ­προ­σώ­πους Μέ­σων Ε­νη­με­ρώ­σεως, α­κόμη και Κοι­νο­βου­λευ­τι­κών Κομ­μά­των, οι ο­ποίοι, είτε από ά­γνοια, είτε από κακή πλη­ρο­φό­ρηση ή πα­ρε­ξή­γηση, χρη­σι­μο­ποί­η­σαν τον προ­σφιλή και εύ­κολο τρόπο της συ­κο­φαν­τίας, της μυ­θο­πλα­σίας και των ύ­βρεων. Ό­λους αυ­τούς η Ι­ερά Σύ­νο­δος τους συγ­χω­ρεί, τους ευ­λο­γεί πα­τρικά, αλλά ταυ­τό­χρονα δη­λώ­νει ότι ο­φεί­λουν να α­πο­κα­τα­στή­σουν τις συ­κο­φαν­τίες για να μην πα­ρα­μέ­νουν ε­κτε­θει­μέ­νοι έ­ναντι του Θεού και της α­λη­θείας.

- Υ­πο­δέ­χε­ται με ελ­πίδα το από 28.4.2020 δι­άγ­γελμα του Πρω­θυ­πουρ­γού κ. Κυ­ρι­ά­κου Μητ­σο­τάκη, τον ο­ποίον συγ­χαί­ρει για τις ευ­χα­ρι­στίες τις ο­ποίες ε­ξέ­φρασε δη­μο­σίως προς την Εκ­κλη­σία της Ελ­λά­δος και σύμ­παντα τον Ι­ερό Κλήρο και τον ευ­σεβή Λαό Αυ­τής, α­να­γνω­ρί­ζον­τας έτσι την συμ­βολή του στην αν­τι­με­τώ­πιση της παν­δη­μίας. Ση­μαν­τικό ρόλο σ’ αυ­τήν την δη­μό­σια α­να­γνώ­ριση είχε και η Υ­πουρ­γός Παι­δείας και Θρη­σκευ­μά­των κ. Νίκη Κε­ρα­μέως, της ο­ποίας η συμ­βολή ι­δι­αι­τέ­ρως ε­πι­ση­μαί­νε­ται.

- Εκ­φρά­ζει την χαρά Της δι­ότι ο κύ­ριος Πρω­θυ­πουρ­γός έτεινε «ευ­ή­κοον ους» στην από 22 Α­πρι­λίου 2020 ε­πι­στολή του Μα­κα­ρι­ω­τά­του Αρ­χι­ε­πι­σκό­που Α­θη­νών και πά­σης Ελ­λά­δος κ. Ι­ε­ρω­νύ­μου, ο ο­ποίος με έ­ναγχο α­γω­νία τού με­τέ­φερε την κοινή πε­ποί­θηση του Σώ­μα­τος της Ι­ε­ραρ­χίας, του Ι­ε­ρού Κλή­ρου και του ευ­σε­βούς Λαού, ότι έ­φθασε και­ρός για την «υπό ό­ρους» προ­σέ­λευση πι­στών στους Ι­ε­ρούς Να­ούς και τις Ι­ε­ρές Μο­νές της Εκ­κλη­σίας της Ελ­λά­δος τόσο για προ­σκύ­νημα, όσο και για συμ­με­τοχή στις Ι­ε­ρές Α­κο­λου­θίες, το ιερώτατο Μυστήριο της Θείας Λειτουργίας και τα λοιπά Ι­ερά Μυ­στή­ρια και γι’ αυτό ο κ. Πρωθυπουργός α­πε­φά­σισε την στα­δι­ακή ε­πι­στροφή των πι­στών στους Ι­ε­ρούς Να­ούς και στην Λα­τρεία της Εκ­κλη­σίας.

- Α­σφα­λώς, η Ι­ερά Σύ­νο­δος ε­πι­θυ­μούσε και α­νέ­μενε την ε­πι­στροφή των πι­στών στην Θεία Λα­τρεία από την πρώτη η­μέρα της «στα­δι­α­κής ε­πι­στρο­φής στην κα­νο­νι­κό­τητα» (4.5.2020), ό­πως είχε η Ί­δια ζη­τή­σει. Κα­τό­πιν πολ­λής συ­ζη­τή­σεως, ό­μως, α­πε­φά­σισε να α­πο­δε­χθεί την α­πό­φαση των ορ­γά­νων της Πο­λι­τείας για πλήρη ε­πι­στροφή υπό ό­ρους των πι­στών στους Ι­ε­ρούς Να­ούς από την Κυ­ρι­ακή 17 Μα­ΐου 2020, εκλαμβάνοντας και χρησιμοποιώντας το διάστημα αυτό ως δυνατότητα καλύτερης προετοιμασίας, υπό τις πα­ρού­σες υγειονομικές συν­θή­κες και προϋποθέσεις, για τον προγραμματισμό τελέσεως των ιερών Ακολουθιών με την συμμετοχή των πιστών.

- Ε­πα­να­βε­βαι­ώ­νει την πα­γία θέση Της, ότι η Εκ­κλη­σία της Ελ­λά­δος στέ­κε­ται πάν­τοτε η­θι­κώς και υ­λι­κώς στο πλευρό της Ελ­λη­νι­κής Πο­λι­τείας και θα συ­νε­χί­σει να Την συν­δρά­μει με όλες Της τις δυ­νά­μεις και τα μέσα σε κάθε ζή­τημα που α­φορά στον Ελ­λη­νικό Λαό. Προς τούτο, σύμ­φωνα με το δι­άγ­γελμα του κυ­ρίου Πρω­θυ­πουρ­γού, περί συμ­με­το­χής των πι­στών στην Θεία Λα­τρεία «με αυ­στη­ρούς κα­νό­νες που θα συμ­φω­νη­θούν με την Ι­ερά Σύ­νοδο και την ε­πι­στη­μο­νική κοι­νό­τητα», ε­πε­ξερ­γά­ζε­ται ήδη προ­τά­σεις, οι ο­ποίες προ­έρ­χον­ται από τα συμ­πε­ρά­σματα της Ε­πι­στη­μο­νι­κής Εποτροπής, τις ο­ποίες α­φού συ­νέλ­θει και πάλι κατά τον μήνα Μάιο, θα κα­τα­θέ­σει προς την Πο­λι­τεία, προ­κει­μέ­νου να ι­σχύ­σουν από την Κυ­ρι­ακή 17η Μα­ΐου 2020, ο­πότε και οι πι­στοί θα ε­πα­νέλ­θουν υπό ό­ρους στην κοινή Λα­τρεία εν­τός των Ι­ε­ρών Ναών.

- Από την Δευ­τέρα 11 Μα­ΐου 2020, οι Υ­πη­ρε­σίες της Ι­ε­ράς Συ­νό­δου, της Ι­ε­ράς Αρ­χι­ε­πι­σκο­πής Α­θη­νών και των Ι­ε­ρών Μη­τρο­πό­λεων θα ε­πα­νέλ­θουν στην κα­νο­νική η­με­ρή­σια λει­τουρ­γία τους, σύμ­φωνα με τους ό­ρους και τους κα­νό­νες υ­γι­ει­νής που έ­χει θε­σπί­σει η Πο­λι­τεία, ως προς την α­σφαλή και εν υ­γεία λει­τουρ­γία των δη­μο­σίων υ­πη­ρε­σιών.

- Αί­ρε­ται η προ­γε­νέ­στερη Α­πό­φαση της Ι­ε­ράς Συ­νό­δου περί α­πο­χής Αρ­χι­ε­ρέων, Ι­ε­ρέων, Δι­α­κό­νων και Μο­να­χών από εμ­φα­νί­σεις και δη­μό­σιες δη­λώ­σεις στα Μέσα Γε­νι­κής Ε­νη­με­ρώ­σεως και το Δι­α­δί­κτυο, η ο­ποία είχε ως μο­να­δικό στόχο, ό­πως εξ αρ­χής το­νί­σθηκε, την ύ­παρξη «ε­νι­αίας φω­νής» της ποι­μαί­νου­σας Εκ­κλη­σίας προς την κοι­νω­νία. Πα­ρα­κα­λούν­ται, ό­μως, και πάλι ό­λοι οι Αρ­χι­ε­ρείς της Εκ­κλη­σίας της Ελ­λά­δος, οι ο­ποίοι επι­θυ­μούν να ε­πι­κοι­νω­νή­σουν με τις Δη­μό­σιες Αρ­χές για εκ­κλη­σι­α­στικά ζη­τή­ματα ευ­ρυ­τέ­ρου εν­δι­α­φέ­ρον­τος, να το πράτ­τουν, κατά την εκ­κλη­σι­α­στική τάξη και δε­ον­το­λο­γία, μέσω της Ι­ε­ράς Συ­νό­δου, ενώ ό­σοι Ι­ε­ρείς, Μο­να­χοί και Μο­να­χές, ε­πι­θυ­μούν να πρά­ξουν το ί­διο, τούτο να γί­νεται μόνο μέσω των οι­κείων αυ­τών Σε­βα­σμι­ω­τά­των Μη­τρο­πο­λι­τών.

Η ΔΙΣ εύ­χε­ται και προ­τρέ­πει τους Σε­βα­σμι­ω­τά­τους Αρ­χι­ε­ρείς, μέσα στο πλαί­σιο των ποι­μαν­το­ρι­κών τους ευ­θυ­νών, να ανα­λά­βουν έ­κα­στος εξ αυ­τών, ό­πως και ο κάθε Κλη­ρι­κός και Μο­να­χός, ως και έ­κα­στος ορ­θό­δο­ξος πι­στός, την προ­σω­πική του ευ­θύνη για την δι­α­χεί­ριση του α­να­κύ­ψαν­τος ζη­τή­μα­τος.

Η ΔΙΣ ο­μο­φώ­νως α­πε­φά­σισε την μη σύγ­κληση της Ι­ε­ράς Συ­νό­δου της Ι­ε­ραρ­χίας της Εκ­κλη­σίας της Ελ­λά­δος, δι­ότι: ήδη η Πο­λι­τεία διά του κυ­ρίου Πρω­θυ­πουρ­γού και των αρ­μό­διων υ­πουρ­γών και ι­α­τρών απεδέχθη την πα­ρέμ­βαση του Μα­κα­ρι­ω­τά­του Αρ­χι­ε­πι­σκό­που κ. Ι­ε­ρω­νύ­μου και της ΔΙΣ διά της από 22.4.2020 ε­πι­στο­λής προς τον κ. Πρω­θυ­πουργό περί της συμ­με­το­χής των πι­στών στη λει­τουρ­γική ζωή της Εκ­κλη­σίας βά­σει των α­πα­ραί­τη­των μέ­τρων υ­γι­ει­νής. Για τον σκοπό αυ­τόν η ΔΙΣ α­πε­φά­σισε να συγ­κλη­θεί την Τρίτη 12η Μα­ΐου 2020 προ­κει­μέ­νου να δι­ευ­κρι­νή­σει τους τρό­πους της ε­πα­να­φο­ράς στην κα­νο­νική λει­τουρ­γική ζωή μας σύμ­φωνα με την σχε­τική α­να­φορά του κ. Πρω­θυ­πουρ­γού ότι: «από την 4η Μα­ΐου οι εκ­κλη­σίες θα εί­ναι α­νοιχ­τές για α­το­μική λα­τρεία και από την Κυ­ρι­ακή 17 Μα­ΐου οι πι­στοί θα μπο­ρούν να συμ­με­τέ­χουν και στην Θεία Λει­τουρ­γία και στις υ­πό­λοι­πες Α­κο­λου­θίες, πάντα ό­μως με αυ­στη­ρούς κα­νό­νες που θα συμ­φω­νη­θούν με την Ι­ερά Σύ­νοδο και την ε­πι­στη­μο­νική κοι­νό­τητα». Για την περίοδο 4 -16 Μαΐου 2020, η ΔΙΣ θα αποστείλει σχετική Εγκύκλιο προς τις Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος, με όλες τις σχετικές οδηγίες για την προσέλευση των πιστών στους Ιερούς Ναούς για την κατ’ ιδίαν προσευχή τους.

Η ΔΙΣ ε­πα­να­λαμ­βά­νει και πάλι ο­μο­φώ­νως ότι το ζή­τημα περί του Ι­ε­ρού Μυ­στη­ρίου της Θείας Ευ­χα­ρι­στίας και της Θείας Κοι­νω­νίας τυγ­χά­νει α­δι­α­πρα­γμά­τευτο, ό­πως α­κρι­βώς ο­ρί­ζε­ται από τους Θεί­ους και Ι­ε­ρούς Κα­νό­νες της Α­γίας μας Εκ­κλη­σίας.

Ι­δι­αί­τε­ρες εί­ναι οι ευ­χα­ρι­στίες της Δι­αρ­κούς Ι­ε­ράς Συ­νό­δου προς τον Σε­βα­σμι­ώ­τατο Μη­τρο­πο­λίτη Ναυ­πά­κτου και Αγίου Βλα­σίου κ. Ι­ε­ρό­θεο, ο ο­ποίος σε κρί­σιμη ε­ποχή α­νέ­λαβε το υ­ψηλό δι­α­κό­νημα του εκ­προ­σώ­που Αυ­τής προς τα Μέσα Γε­νι­κής Ε­νη­με­ρώ­σεως και με α­πό­λυτο σε­βα­σμό προς το συ­νο­δικό πο­λί­τευμα της Εκ­κλη­σίας, σο­βα­ρό­τητα, υ­πευ­θυ­νό­τητα, ευγένεια, νηφαλιότητα, θε­ο­λο­γική γνώση και με την εν γέ­νει μόρ­φωση και παι­δεία που δι­α­θέ­τει, έ­φερε ε­πι­τυ­χώς εις πέ­ρας.

Η Ι­ερά Σύ­νο­δος κα­λεί ό­λους τους ευ­σε­βείς χρι­στι­α­νούς να «μεί­νουμε α­σφα­λείς» στην νο­ητή Κι­βωτό της Ορ­θο­δό­ξου Εκ­κλη­σίας και να ε­πα­νέλ­θουμε στην λο­γική Λα­τρεία του ζών­τος Θεού με ό­λες τις α­πα­ραί­τη­τες προ­ϋ­πο­θέ­σεις ευ­χα­ρι­στών­τας τον Α­να­στάντα Κύ­ριο για όσα η α­γάπη Του ερ­γά­σθηκε για την σω­τη­ρία μας