Η Άγκυρα φοβάται τους εξισλαμισμένους κρυπτοχριστιανούς κατοίκους του Πόντου: «Η Γενοκτονία απέτυχε – Είναι ακόμα εκεί»

Γράφει: Θεόφραστος Ανδρεόπουλος
Σήμερα είναι μια πολύ ιδιαίτερη ημέρα όχι μόνο ως Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων αλλά και γιατί συμπληρώνονται 100 χρόνια από την απεχθή αυτή επιχείρηση του οθωμανικού-τουρκικού κράτους.
Μια επιχείρηση που οδήγησε σε εξόντωση πολύ μεγάλου μέρους του Ποντιακού Ελληνισμού και απώθησή του προς πάσα κατεύθυνση για  να σωθεί. Μέρος του ήρθε στην Ελλάδα, άλλο μέρος του κατέφυγε στην τότε Σοβιετική Ένωση
και πολλοί εξ’αυτών ήρθαν στην Ελλάδα την δεκαετία του ’90.
Αυτό όμως που αγνοεί πολύς κόσμος στην Ελλάδα είναι πως ο Ποντιακός Ελληνισμός παρέμεινε ζωντανός στον Πόντο, οι κάτοικοί του ακόμα έχουν ελληνικό αίμα στις φλέβες τους και έχουν συνείδηση του ποιοι είναι όπως και μιλούν ακόμα ελληνικά ποντιακά
Βέβαια έχουν εξισλαμισθεί στην επιφάνεια αλλά έχουν διατηρήσει την Αληθινή Θρησκεία ως Κρυπτοχριστιανοί. Οι Τούρκοι αυτό το ξέρουν πολύ καλά και ανησυχούν πάντα ότι μπορεί να υπάρξει ένα μεγάλο ένοπλο κίνημα στον Πόντο για αυτό και διαθέτουν μεγάλες δυνάμεις της Στρατοχωροφυλακής στην περιοχή.
Ο ερντογανικός δήμαρχος του Εσενλέρ στην Κωνσταντινούπολη, Τεβφίκ Γκιοκσού, ο οποίος εκλέχτηκε με την στήριξη του κυβερνώντος κόμματος, σύμφωνα με την ανταποκρίτρια του Open Tv Μαρία Ζαχαράκη, αναφέρθηκε στην ελληνική καταγωγή του Εκρέμ Ιμάμογλου (επειδή κατάγεται από τον Πόντο), του νικητή του μητροπολιτικού δήμου στις 31 Μαρτίου του οποίου την εκλογή ακύρωσε με το έτσι θέλω το καθεστώς Ερντογάν, ομολογώντας μάλιστα ότι και οι σημερινοί κάτοικοι του Πόντου είναι Έλληνες κρυπτοχριστιανοί!
Δήλωσε ότι «πιο πολύ χάρηκαν οι Έλληνες που κέρδισε ο Ιμάμογλου», αλλά αυτό που προκάλεσε την οργή των κομμάτων της Τουρκίας ήταν όταν -απευθυνόμενος στον κόσμο- ρώτησε: «Από πού κατάγεται (ο Ιμάμογλου);» για να λάβει την απάντηση: «Από την Τραπεζούντα».
Τότε ο δήμαρχος Εσενλέρ χλευάζοντας σχολίασε: «Α, τότε είναι άλλη υπόθεση», με την έννοια ότι εφόσον εκεί είναι Έλληνες, άρα γι’ αυτό οι Έλληνες τον θεωρούν δικό τους.
Αμέσως στέλεχος του «Καλού Κόμματος» της Αξενέρ τον περιέλαβε με κοσμητικά επίθετα:“Άτιμος, ευτελής, ποταπός, τέρας… Αυτοί έχασαν τον έλεγχο για τα καλά. Ντροπή σε εκείνους που θα τους ψηφίσουν στην Τραπεζούντα, ο (υπουργός Εσωτερικών) Σουλεϊμάν Σοϊλού πρέπει απόψε κιόλας να απομακρύνει το δήμαρχο του Εσενλέρ από τα καθήκοντά του. Αυτή η πόλη δεν δέχεται τέτοιες προσβολές. Πρέπει να απομακρυνθεί αυτός ο ποταπός που είπε Έλληνες τους κατοίκους της Τραπεζούντας. Ως υπουργός από την Τραπεζούντα κι ο ίδιος πρέπει να το κάνει».
Ο βουλευτής του κεμαλικού Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος Μεχμέτ Μπεκάρογλου έγραψε στο τουίτερ «Τεβφίκ Γκιοκσού λίγη ντροπή, φοβήσου τον Αλλάχ. Τι είναι αυτά; Τι σημαίνει ‘κέρδισαν οι Έλληνες’! Έλεος πια, δεν έμεινε τσίπα πάνω σας. Ντροπή!», ανέφερε.
Αλλά και στο twitter η αντίδραση είναι μεγάλη. Μέσω του hashtag #Trabzonlular (κάτοικοι της Τραπεζούντας), πολίτες καλούν τον δήμαρχο του Εσενλέρ να ζητήσει συγνώμη.
Είναι η πρώτη φορά που ανώτατος Τούρκος αξιωματούχος παραδέχτηκε και την τωρινή ύπαρξη ελληνικών πληθυσμών στον Πόντο οι οποίοι υπό τον φόβο των διωγμών της Άγκυρας εξισλαμίστηκαν αλλά ακόμα διατηρούν την γλώσσα και την θρησκεία τους στα κρυφά.
Είναι δηλαδή κρυποτχριστιανοί.
Το pronews.gr στο παρελθόν με αφορμή κάποια ένοπλα επεισόδια είχε ενημερώσει για το ελληνικόν της περιοχής με σχετική αρθρογραφία.
Τότε γράψαμε για σχετικά κτυπήματα ενόπλων ομάδων στον Πόντο κατά της τουρκικής Στραοτχωροφυλακής τα οποία επιδιώκονταν να αποδοθούν σε δυνάμεις του κουρδικού ΡΚΚ όμως δεν ήταν έτσι.
«Όσον αφορά τη δράση του PKK στην περιοχή του Εύξεινου Πόντου, το κουρδικό απελευθερωτικό κίνημα έχει ως στρατηγικό του στόχο το «άνοιγμα» στον Πόντο    
Σημειώνεται ότι η επαρχία της Κερασούντας βρίσκεται εκτός του συνήθους πεδίου δράσης του PKK συνεπώς η δράση του PKK στην περιοχή του Πόντου εντάσσεται στη στρατηγική του κουρδικού απελευθερωτικού κινήματος να απαξιώσει το κράτος και να δημιουργήσει εντυπώσεις στον τουρκικό λαό αλλά και διεθνώς, για να ασκήσει πίεση στην τουρκική κυβέρνηση προς την κατεύθυνση επίλυσης του κουρδικού με ειρηνικά μέσα.  
Το ζήτημα του Πόντου πάνω στο οποίο ποντάρουν οι Κούρδοι είναι υπαρκτό. Παρά την Γενοκτονία των Ποντίων παρέμειναν ελληνογενείς φυλετικά πληθυσμοί υπό την κάλυψη του κρυπτοχριστιανισμού και της επιφανειακής αποδοχής του σουνιτικού μουσουλμανισμού.   
«Είμαστε Ρωμιοί σαν εσάς» λένε τωρινοί κάτοικοι του Πόντου και προσθέτουν «να μας δείξετε στη δική σας τηλεόραση και όχι στην τηλεόρασή εδώ, γιατί θα μας σκοτώσουν!» αποδεικνύοντας ότι παρά την Γενοκτονία και τον εποικισμό του Ιερού Πόντου με Τούρκους κατοίκους το ελληνικό στοιχείο δεν ξεριζώθηκε ποτέ και ακόμα παραμένει ισχυρό προκαλώντας τρόμο στην Άγκυρα που ανησυχεί για μαζική αφύπνιση Κρυπτοχριστιανών (που κυρίως βρίσκονται ανάμεσα στις τάξεις των Αλεβιτών) και Ελλήνων που έχουν γνώση της πραγματικής τους καταγωγής.      
Όταν το τηλεοπτικό συνεργείο της εκπομπής «World Party» επισκέφθηκε την Τραπεζούντα και τα γύρω χωριά για τα γυρίσματα του επεισοδίου με στόχο ο Σ. Τανιμανίδης να βρει το χωριό της οικογενείας του, συνάντησαν δύο ηλικιωμένες γυναίκες που έκαναν γεωργικές εργασίες στα χωράφια τους και μιλούσαν άπταιστα ποντιακά με την χαρακτηριστική αρχαία ελληνική προφορά.       
«Κι εμείς είμαστε Ρωμιοί σαν εσάς!» ανέφερε η μία από αυτές, «να μας δείξετε στη δική σας τηλεόραση και όχι στην τηλεόρασή εδώ, γιατί θα μας σκοτώσουν!».   Tις δηλώσεις αυτές θα τις δείτε μετά το 36ο λεπτό της εκπομπής.





Στην Άγκυρα ανησυχούν και για έναν επιπλέον λόγο καθώς η «φλόγα» της σύγκρουσης με τους Κούρδους έχει φτάσει στην Τραπεζούντα και στην ευρύτερη περιοχή του Πόντου μετά τις αλλεπάλληλες επιθέσεις που εκδηλώθηκαν τον Αύγουστο του 2015 και συνεχίζονται μέχρι τώρα, από αντάρτες του ΡΚΚ, θυμίζοντας τα γεγονότα της δεκαετίας του ενενήντα όταν στην περιοχή του Πόντου μαίνονταν ο εσωτερικός πόλεμος με διάφορες τοπικές ανταρτικές ομάδες, ελληνικής ποντιακής συνείδησης και κρυπτοχριστιανικών καταβολών.     
Ο εκνευρισμός των Τούρκων είναι πολύ μεγάλος, καθώς πριν λίγα μόλις χρόνια στον Πόντο από την δεκαετία του 90 μέχρι και τα πρώτα χρόνια μετά το 2000 , είχε εμφανιστεί τοπικό «Αντάρτικο Σώμα» από Τούρκους υπηκόους που μιλούσαν όμως όλοι Ποντιακά.       
Αρχηγός τους ήταν τότε μια 28χρονή κοπέλα… η πολυάριθμη αυτή ομάδα δεν είχε σχέση με τις κουρδικές οργανώσεις ή άλλες ακροαριστερές.   Η Τουρκία με αφορμή το κουρδικό ζήτημα είναι ένα «ηφαίστειο» εθνοτήτων έτοιμο να εκραγεί.      
Σε αυτό βοήθησε και ο Ρ.Τ.Ερντογάν με τον ισλαμικό χαρακτήρα που έδωσε στο τουρκικό κράτος,κάνοντας τις θρησκευτικές και εθνικές μειονότητες να νιώσουν ως ξένα «σώματα» που σκέφτονται ότι ήρθε ίσως η ώρα να τραβήξουν το δικό τους δρόμο.      
Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός το είχε προβλέψει άλλωστε «1/3 των Τούρκων θα γίνουν Χριστιανοί»,και σύμφωνα με στοιχεία έρευνας τουρκικής εφημερίδας, που καταγράφει μεταξύ 2009-2012 στην Τουρκία τον εξωφρενικό αριθμό… των 8.000.000 πωλήσεων Αγίων Γραφών, στην τουρκική γλώσσα, μας κάνει να αναρωτιόμαστε μήπως είναι πραγματικά πολλά εκατομμύρια οι Κρυπτοχριστιανοί στην Τουρκία.  
Οι τουρκικές αρχές το αναρωτιούνται πάντως. Oι Τούρκοι φοβούνται δύο πράγματα: Τις υψηλές πωλήσεις της Αγίας Γραφής στην Τουρκία και την ύπαρξη 15.000.000 Αλεβιτών (σιιτική αίρεση με χριστιανικές προεκτάσεις) οι οποίοι θεωρούνται εν δυνάμει Χριστιανοί σε κάποια μελλοντική συγκυρία.       Στην Τουρκία ανησύχησαν σφόδρα όταν τα προγούμενα αχρόνια πωλήθηκαν 8.000.000 αντίτυπα της Αγίας Γραφής προκαλώντας φόβο ότι κάποιοι έψαχναν τις ρίζες τους και ήταν πάρα πολλοί αυτοί.         
Θεωρείται ότι πολλοί Χριστιανοί προσχώρησαν στον Αλεβιτισμό ο οποίος έχει σαφείς χριστιανικές επιροές (δέχονται τον Τριαδικό Θεό) για να αποφύγουν την βαριά φορολόγηση και τους κινδύνους της ζωής μέσα στο οθωμανικό κράτος.   
Επειδή η Οθωμανική Αυτκρατορία ήταν πολυεθνική και πολυφυλετική επεδίωκε με κάθε μέσο να έχει θρησκευτική ομοιογένεια, ή τουλάχιστον γλωσσική.   Με το μπλε σημειώνονται οι περιοχές που έχουν έντονο αλεβιτικό στοιχείο.  
Έτσι έβαζε βαρύτατους φόρους στους Χριστιανούς με αντάλλαγμα την γλώσσα ή την θρησκεία για την απαλλαγή τους.    
 Αυτός είναι και ο λόγος της ύπαρξης των Ελληνορθόδοξων Γκαγκαούζιων που υπάρχουν μέχρι την σημερινή Μολδαβία και ζητούν ανεξαρτησία και ένωση με την Ορθοδοξη Ρωσία, που μιλούν όμως τουρκικά διότι επέλεξαν να «δώσουν» την γλώσσα όχι όμως την Θρησκεία». 
Πάντως οι Πόντιοι δεν είναι οι μόνοι εναπομείναντες ελληνικοί πληθυσμοί στην Τουρκία.
Η οριστική διαμόρφωση των πληθυσμών στην Ελλάδα και την Τουρκία καθορίστηκε από τη συνθήκη της Λωζάννης τον Ιoύλιο του 1923. Η συνθήκη πρόβλεπε την ανταλλαγή των πληθυσμών με βασικό κριτήριο κατάταξης τη …θρησκευτική πίστη.
Έτσι οι χριστιανοί θα έπρεπε να εκδιωχθούν από την Τουρκία και οι μουσουλμάνοι από την Ελλάδα.
Η επιλογή με βάση το θρήσκευμα οδήγησε αφένός στην εξαίρεση των ελληνικών πληθυσμών που είχαν εξισλαμιστεί ή βρισκόταν σε κρυπτοχριστιανική κατάσταση στην Τουρκία, ενώ εκδιώχθηκαν από την Ελλάδα οι ελληνογενείς και ελληνόφωνοι μουσουλμάνοι.
Έτσι διαμορφώθηκε στη σημερινή Τουρκία ένας πολύμορφος μουσουλμανικός ελληνικός πληθυσμός που αποτελείται αφ’ ενός από τους γηγενείς εξισλαμισμένους και κρυπτοχριστανούς του Πόντου και αφ’ ετέρου από αυτούς που εκδιώχθηκαν από την Ελλάδα.
Εξισλαμισμένοι Κρητικοί, Μακεδόνες και Κύπριοι
Είναι ιστορικά βεβαιωμένο ότι μεγάλο μέρος των λεγόμενων τουρκοκρητικών είναι ελληνικής καταγωγής. Εξ άλλου το «κρητικό ζήτημα» στις αρχές του αιώνα μας θύμιζε πάρα πολύ το σημερινό πρόβλημα της Βορείου Ιρλανδίας. Τη διαπίστωση αυτή, εκτός των ιστορικών πηγών, υποστηρίζει η ύπαρξη τέτοιων πληθυσμών στη Συρία (Χαμηδιέ) και στη Λιβύη οι οποίοι διατηρούν την ανάμνηση της ελληνικής τους προέλευσης και εξακολουθούν να δηλώνουν «Ελληνες».
Επίσης και στη κεντρική και νοτιοδυτική Μακεδονία (Αλιάκμωνας και περιοχή Κοζάνης) κατοικούσαν οι εξισλαμισμένοι Ελληνες που έγιναν γνωστοί ως «Βαλαάδες». Οι Βαλαάδες χαρακτηρίζονται σε εθνογραφικούς χάρτες του περασμένου αιών ως «Greek Muslims».
Οι ελληνογενείς μουσουλμάνοι της Κρήτης και της Μακεδονίας εκδιώχθηκαν στην Τουρκία το 1923, με τη συνθήκη της Λωζάννης. Εγκαταστάθηκαν κυρίως στη Δυτική και Νότια Μικρά Ασία. Στην πλειοψηφία τους παραμένουν και σήμερα ελληνόφωνοι. Για αυτούς τους πληθυσμούς δημοσίευαν οι τουρκικές εφημερίδες τα προγράμματα της ελληνικής τηλεόρασης.
Στις περιοχές της Κιλικίας (Αττάλεια) κατοικεί επίσης αριθμός ελληνοφώνων Κυπρίων μουσουλμάνων οι οποίοι μετακινήθηκαν εκεί από τα τέλη του περασμένου αιώνα. μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ου.
Εξισλαμισμένοι Πόντιοι
Η μεγαλύτερη και σπουδαιότερη ομάδα Ελλήνογενών εξισλαμισμένων είναι αυτή που κατοικεί στoν ιστορικό Πόντο και ειδικά στην επαρχία Τραπεζούντας. Οι εγκαταστάσεις αυτών που μιλούν τα ποντιακά ελληνικά περιγράφονται ως εξής στην έρευνα «Ethnic Groups in the Republic of Turkey» του γερμανικού παν/μίου του Τybingen:
«…αποτελούνται από μερικές εξάδες χωριών γύρω από την Τόνια και 40-50 εγκαταστάσεις στις κοιλάδες (επάνω μέρος) Σαλακλί και Γκιουρτσάϋ νότια του Οφι, γύρω από την Τσαϊκαρα και το Κιοπρούμπασι. Υπάρχουν τουλάχιστον δύο κύματα μετανάστευσης στην επαρχία Σακαρυά.»
Υπάρχει ήδη μια αξιόλογξ διασπορά των εξισλαμισμένων στην Κωνσταντινούπολη και στα περισσότερα αστικά κέντρα της Τουρκίας. Κοινότητές τους έχουν δημιουργηθεί στην κατεχόμενη Κύπρο, την Ιμβρο καθώς και στο εξωτερικό (Γερμανία). Επίσης τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μια μικρή κοινότητα στην Ελλάδα.
Είναι συγκροτημένοι σε κλειστές κοινωνικές ομάδες στις οποίες επικρατεί ενδογαμία. Ξεχωρίζουν τον εαυτό τους από τους καθαρούς Τούρκους και τους διακρίνει φιλελληνισμός. Αυτοδηλώνονται ως «Ρωμαίοι» (Ρωμιοί) και είναι κυρίως ελληνόφωνοι. Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι σε όλο τον Πόντο ξεπερνούν τις 300.000 άτομα.. Οι ελληνόφωνοι αυτοί Ρωμιοί περιλαμβάνονται συνήθως στους πληθυσμούς που καταγράφονται ως «Λαζοί». Με την ονομασία αυτή δηλώνονται δύο βασικά εθνοτικές ομάδες: οι παραδοσιακοί Λαζοί, οι οποίοι είναι γεωργιανό φύλο που βρίσκεται πολύ κοντά στους Μιγγρέλους της Γεωργίας και οι «Ρωμαίοι».
Οι ελληνόφωνοι Ρωμιοί μιλούν διάφορα ιδιώματα της τραπεζουντιακής διαλέκτου της ελληνικής γλώσσας. Τη γλώσσα που μιλούν την ονομάζουν «ρωμαϊκά». Οι Οφλήδες μιλούν την αρχαιοπρεπέστερη ελληνική διάλεκτο που βρίσκεται εν ζωή. Είναι οι μόνοι που χρησιμοποιούν ως αρνητικό μόριο το «ου» και «ουκί» ενώ παρατηρείται και το φαινόμενο του τσιτακισμού. Η διάλεκτος ακόμα ακμάζει και διατηρεί την ικανοτητα να αφομοιώνει ξένες λέξεις και να τις διαμορφώνει με βάση τις ανάγκες της γλώσσας. Τον ελληνικό τύπο ακολουθούν και τα μουσουλμανικά ονόματα. Ο Μεμέτης, ο Κεμάλης, ο Τουργκούτης κ.λπ. Η Κωνσταντινούπολη επιβιώνει με την μεσαιωνική λαϊκή της ονομασία: Ισταμπόλη (από το «Εις την Πόλη»), απ’ όπου προήλθε και το σημερινό τούρκικο όνομά της: Ισταμπούλ.
Η νεολαία σήμερα ξεπερνά την παλιά θρησκευτική προκατάληψη που αδιαφορούσε για τα εθνικά χαρακτηριστικά. Αρχίζει να αναζητεί την εθνική της προέλευση. Στην Κωνσταντινούπολη, όπου υπάρχει ισχυρή παροικία, καθώς και στην Τραπεζούντα έχουν ξεκινήσει προσπάθειες προβολής και υπεράσπισης του ελληνόφωνου πολιτισμού.
Η τραγωδία του Πόντου
Για τους ελληνόφωνους μουσουλμάνους της βόρειας Τουρκίας, δηλαδή του μικρασιατικού Πόντου, έχουμε πλήθος ιστορικών δεδομένων. Το 1914 ο ελληνικός πληθυσμός της περιοχής ανερχόταν σε 929.495 και κατανεμόταν ως εξής:
α) Ορθόδοξοι Ελληνες: 696.495,
β) Μουσουλμάνοι Ελληνες: 190.000,
γ) Κρυπτοχριστιανοί: 43.000
Οπως μας πληροφορεί ο μητροπολίτης Τραπεζούντος Χρύσανθος, οι εξισλαμισμοί στον Πόντο πραγματοποιήθηκαν την περίοδο 1648- 1687 από τις πιέσεις των φεουδαρχών, των Ντερεμπέηδων. Γράφει:
«Ενεκα των από των Τερε-βέηδων πιέσεων τούτων και των δεινών διωγμών οι από του ποταμού Ακάμψιος (Τσορόχ) μέχρι Τραπεζούντος συμπαγείς ελληνικοί πληθυσμοί, οι κατοικούντες τας περιφερείας Ριζαίου, Οφεως, Σουρμένων και Γημωράς εξισλαμίστηκαν αθρόως. Οι χριστιανοί της περιφέρειας Οφεως είχον εξισλαμισθεί κατά την παράδοσιν ομού μετά του επισκόπου αυτών Αλεξάνδρου μετονομασθέντος Ισκεντέρ…».
Το τελευταίο κύμα των εξισλαμισμών συμπίπτει χρονικά με την γενοκτονία (1916-1923) που εξαπέλυσαν οι Τούρκοι κατά του χριστιανικού ελληνικού πληθυσμού του Πόντου. Οι Νεότουρκοι είχαν αποφασίσει τον βίαιο εξισλαμισμό των χριστιανικών εθνοτήτων και για το σκοπό αυτό δημιούργησαν ορφανοτροφεία για τα παιδιά των χριστιανών που είχαν εξοντώσει. Στα ελληνόπαιδα παρείχαν τουρκική παιδεία και ισλαμική θεολογική μόρφωση. Τις ελληνίδες τις υποχρέωναν σε γάμο με μουσουλμάνους.
Το ότι δεν υπήρχαν αξιόλογοι τουρκικοί πληθυσμοί στο χώρο του Πόντου φαίνεται από το γεγονός ότι και οι ίδιες οι τουρκικές αρχές προτιμούσαν τη χρήση του όρου «μουσουλμάνος» και όχι «Τούρκος». Σε κείμενο συνεννόησης – που αφορούσε τους όρους αυτονομίας του Πόντου και πρόβλεπε την ισοπολιτεία των κατοίκων του – που υπογράφτηκε το Σεπτέμβριο του 1919 στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ του μητροπολίτη Τραπεζούντας Χρυσάνθου και του βαλή Τραπεζούντας Σουλεϊμάν Νετζμή Βέη ανάφερε δύο ομάδες κατοίκων: τους Ελληνες και τους Μουσουλμάνους.
Στην επιχειρηματολογία πάντως των Χριστιανών Ποντίων προς τις συμμαχικές δυνάμεις χρησιμοποιήθηκε η ελληνική καταγωγή των μουσουλμάνων του Πόντου. Στην Συνδιάσκεψη Ειρήνης του Παρισιού στις 30/12/1918 υπεβλήθη υπόμνημα για την δημιουργία της «Ελληνικής Δημοκρατίας του Πόντου». Μεταξύ άλλων υπάρχει το εξής επιχείρημα:
«…από τον μουσουλμανικόν πληθυσμό μέγα μέρος είναι ελληνικής καταγωγής και δεν ελησμόνησαν ούτε την καταγωγήν αυτών, ούτε την ελληνικήν γλώσσαν, ην εξακολουθούν να ομιλώσιν.»
Η Σημασία αυτών των Πληθυσμών
Οι εξισλαμισμένοι και κρυπτοχριστιανικοί πληθυσμοί μας βοηθούν στο να κατανοήσουμε την φύση της σύγχρονης Τουρκίας. Μας θυμίζουν την παλιά οικουμενικότητα του ελληνισμού. Ένα τμήμα της παλιάς ρωμιοσύνης παραμένει με κρυπτοχριστιανική ή μουσουλμανική μορφή, στους παλιούς ελληνικούς τόπους της Ανατολής.
Το τουρκικό κράτος προσπαθεί με κάθε τρόπο να αφομοιώσει τους πληθυσμούς αυτούς. Επιδιώκει την κοινωνική διάσπαση των συμπαγών πληθυσμών με μεταφορά σε άλλα μέρη της Τουρκίας. Ετσι δόθηκαν οικονομικά κίνητρα για μετανάστευση των ελληνόφωνων στο Κουρδιστάν, την Ιμβρο και την κατεχόμενη Κύπρο.
Σήμερα ένα από τα τουρκικά χωριά της Ιμβρου κατοικείται από εξισλαμισμένους ελληνόφωνους ενώ περί τους 3.000 έχουν εγκατασταθεί ως έποικοι στην κατεχόμενη Κύπρο. Οι ελληνόφωνοι έποικοι είναι μία από τις λίγες εθνοτικές ομάδες που μεταφέρθηκαν εκεί και διατηρούν αρμονικές σχέσεις με τους εγκλωβισμένους.
Από την άλλη όμως οι ελληνογενείς μουσουλμάνοι της Τουρκίας προσπαθούν να διασώσουν την πολιτιστική τους ταυτότητα και να αναδειχθούν σε μια γέφυρα φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των λαών της Τουρκίας και της Ελλάδας. Αποδεικνύουν επίσης ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος στις ελληνοτουρκικές σχέσεις πλην αυτού της αλληλοκατανόησης και της συνύπαρξης.
Εμείς ελπίζουμε ότι η βασανιστική περιόδος μετασχηματισμού στην οποία έχει εισέλθει η Τουρκία θα τελειώσει με την δημιουργία μιας πραγματικής δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας.
Για τις περιοχές των εξισλαμισμένων Ελλήνων του Πόντου ο Μητροπολίτης Τραπεζούντος Χρύσανθος γράφει:
«Οι περί των Ψυχρόν ποταμόν (Μπαλτατζή Ντερέ) οικούντες Οφίται ή Οφλήδες, διετήρησαν την ελληνικήν γλώσσαν και τα ελληνικά ήθη και έθιμα, ενθυμούνται ακόμη την εξ Ελλήνων καταγωγήν αυτών. Είναι ημερώτεροι των Λαζών και κατά την κληροδοτηθείσαν αυτοίς παρά των Ελλήνων προγόνων αυτών παράδοσιν ασχολούνται με τα γράμματα και την θεολογίαν. Αι μουσουλμανικαί ιερατικαί και θεολογικαί σχολαί του Οφεως ήσαν αι τελειότεραι εν των Οθωμανικώ κράτει.
Οι άνδρες εν Οφει γιγνώσκουσιν και την τουρκικήν γλώσσαν, αλλ’ αι γυναίκες ηγνόουν αυτήν, και δια τούτο μέχρι των ημερών ημών εις την κατ οίκον ομιλία εγίνετο χρήσις του Ελληνικού Ποντικού ιδιώματος του Οφεως. Τα χωρία αυτών μέχρι των ημερών ημών διετήρουν τα Ελληνικά αυτών ονόματα, Παλαιοχώριν, Μεσοχώριν, Υψηλή ή Υψηλάντων, όθεν προήλθεν η οικογένεια των Υψηλαντών, Ξένος, Αληθινός, Φωτεινός, Χαλάεσσα, Γοργορά, Κοντού, Χωλός, Οκελος, σώζονται δε εν αυτοίς πολλοί ναοί και χειρόγραφα ελληνικά… Ελληνόφωνοι, αλλ ουχί ήμεροι ως οι Οφίται παρέμειναν και οι εξισλαμισθέντες χριστιανοί της Θοανίας (Τόνγιας), τα δε χωρία αυτών διετήρησαν κατά το πλείστον ομοίως τα ελληνικά ονόματα, οίον Κατωχώριν, Μεσοπλάγιν, Μεσοπαίδιν.»
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι οι Τούρκοι ακόμα φοβούνται την επιστροφή του Ελληνισμού στην Μικρά Ασία. Ξέουν ότι είναι κλεμμένη. Ξέρουν επίσης ότι ο Ελληνισμός στην ουσία ποτέ δεν ξεριζώθηκε και η επιρροή του είναι ακόμα δυνατή αν και υπόγεια…
pronews.gr